Maar liefst 90% van de marketeers vindt een volledig beeld van de klant vitaal voor het bereiken van de belangrijkste marketingdoelstellingen. Slechts 6% blijkt echter zo’n een ’single view’ te hebben.
Dat blijkt uit onderzoek van Signal, een mondiale speler in real-time, cross-channel marketing.
Te gefragmenteerd
Signal ondervroeg 200 strategische marketeers over het beeld dat hun merken hebben van de customer. Doordat die klant op allerlei manieren contact heeft met een merk – via websites, in de winkels, via smartphones en apps - hebben marketeers de grootste moeite de klant te volgen.
Dat heeft diverse gevolgen. 62% van de respondenten vindt bijvoorbeeld dat de data zo gefragmenteerd binnenkomen dat het nagenoeg ondoenlijk is de marketinginspanningen goed te meten.
Ook meent 35% dat ze de klantreis niet goed begrijpen door de incomplete data. Een kwart van de respondenten geeft aan dat er reclamegeld wordt weggegooid door het beperkte zicht op het gedrag van de klant.
Kan niet koppelen
Waarom is er zo weinig een real-time, eenduidig klantbeeld? Volgens het onderzoek heeft dat diverse oorzaken. Zo lukt het meer dan de helft niet (57%) om fragmenten van een klantprofiel samen te voegen als de gegevens beschikbaar komen
55% is niet in staat om gegevens te verzamelen en te koppelen aan de diverse channels.
Hiaten
De huidige instrumenten voor marketeers zijn niet geschikt om deze problemen op te lossen, stellen de onderzoekers. 70% van de markerteers geeft aan hiaten te hebben in de data-verzameling.
Slechts 8% van de respondenten zegt ze de goede instrumenten voorhanden hebben voor en hen een uniform klantbeeld te ontwikkelen.