Die stellige conclusie is volgens Post NL te trekken uit eigen onderzoek naar de herkenbaarheid en attentie bij de ontvanger. Met relatief eenvoudige communicatiemiddelen zijn volgens het postbedrijf burgers aan te zetten tot een gang naar de stembus.
Aanmoediging om te gaan stemmen
Tip één is te kiezen voor een eenvoudige envelop. Dat maakt volgens de onderzoekers dat de stempas beter wordt bekeken en onthouden. Nog beter: enveloppen met het geprinte logo van de gemeente erop. Opkomstbevorderend werkt volgens Post NL ook een bijgesloten brief van bijvoorbeeld de burgemeester. ‘Dat moedigt mensen aan om te gaan stemmen’, aldus woordvoerder Herbert Brinkman.
Gemeenten negeren marketingregels
Uit in 2011 gehouden onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat een brief bij de stempas door 93 procent van de mensen wordt gelezen. De zogeheten responsintentie bij een stempas samen met een brief is volgens de onderzoekers maar liefst 80 procent. Bij alleen een stempas is dat tien procent lager.
‘Voor menig marketeer is zo’n aanpak gesneden koek, maar onze ervaring leert dat veel gemeenten zich dit soort marketingregels niet of onvoldoende realiseren. Zonde!’, zegt hij.
Groei aantal verkiezingsdebatten
Uit een onlangs gehouden enquête onder griffiers blijkt dat er een stijging is van het aantal opkomstbevorderende instrumenten door de gemeente. Het populairste middel zijn publicaties in huis-aan-huisbladen. Daarnaast groeit de organisatie van verkiezingsdebatten sterk. Daar staat tegenover dat er minder stemhulpen worden aangeschaft en ingezet.
Invloed weer
Volgens sommige voorspellingen komt de opkomst dit jaar niet boven de 50 procent uit. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 was de opkomst 59 procent, in 2010 was de opkomst ruim 54 procent. De opkomst is raadsverkiezingen is overigens altijd lager dan bij landelijke verkiezingen, maar hoger dan bij bijvoorbeeld de Europese verkiezingen – 36,5 procent in 2009.
Vaak wordt aangenomen dat het weer van invloed is op de opkomst. Dat blijkt te kloppen, maar uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat die invloed beperkt is. De opkomst daalt met 1 procent bij 25 millimeter regen en stijgt met 1,5 procent als de zon volop schijnt.
Bron: Binnenlands Bestuur, Hans Bekkers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!