Premium

Seepje gaat de zeepkist op: wassen moet duurzamer

Fabrikant van natuurlijke zeep wil consumenten via een campagne bewustmaken van de milieuvervuilende ingrediënten in regulier wasmiddel.

Bron: Seepje

'Elk wasje kost 'n tasje', luidt de slagzin van de nieuwste campagne van Seepje. De fabrikant van zeep met natuurlijke ingrediënten pleit voor meer aandacht en bewustwording rondom wasmiddelen van de grote merken. Die wasmiddelen bevatten gemiddeld tussen de vijf en tien procent aardolie en/of aardgas, claimt Seepje op basis van eigen onderzoek. Dat zou evenveel zijn als voor de productie van een plastic wegwerptasje. Vandaar de slogan, legt Jasper Gabriëlse als medeoprichter van Seepje uit.

Eigen onderzoek

Een duurzame zeepfabrikant die na eigen onderzoek stelt dat regulier wasmiddel erg milieuvervuilend is: het klinkt nogal voor de hand liggend. Toch was dat onderzoek doen niet zo makkelijk, stelt Gabriëlse. Want omdat wasmiddelfabrikanten niet verplicht zijn om alle ingrediënten te specificeren op de productverpakking, zijn veel ingrediëntenlijsten lastig te doorgronden.

Gabriëlse spreekt dan ook van een gebrek aan transparantie van de meeste wasmiddelfabrikanten. Seepje heeft daarom de ingrediëntenlijsten van populaire wasmiddelen uitgeplozen om aan de hand van ingrediënten als geur- en kleurstoffen en optische witmakers te bepalen hoeveel aardolie en/of aardgas er in de wasmiddelen zit. Het onderzoek is intern uitgevoerd en gevalideerd. Er heeft geen externe partij naar de onderzoeksbevindingen en claims gekeken, bevestigt Gabriëlse desgevraagd. Seepje is niet van plan om het onderzoek te openbaren.

Seepje
Bron: Seepje

Ecologische voetafdruk verkleinen

Door de uitkomsten van het onderzoek te koppelen aan een negatieve associatie (een plastic wegwerptasje), hoopt Seepje meer bewustwording te creëren rondom het draaien van een wasje. En ja, dan zou het mooi zijn als de consument kiest voor de zeepproducten met natuurlijke ingrediënten van Seepje. En niet geheel toevallig start de campagne op 6 december, in de week waarin het Haagse bedrijf een nieuwe serie zeepproducten uitbrengt.

Maar, zegt Gabriëlse, het doel van de campagne is ook om concurrerende wasmiddelfabrikanten aan te sporen om minder milieubelastende ingrediënten te gebruiken. Zo verkleinen niet alleen zij, maar ook consumenten hun ecologische voetafdruk. Seepje's nieuwe producten bestaan voor 99,81 procent uit natuurlijk ingrediënten. De handzepen, afwasmiddelen en wasverzachters zijn honderd procent natuurlijk. De ingrediëntenlijsten staan niet alleen op de verpakking, maar ook op de website uitgelegd. In normale-mensen-taal en inclusief de herkomst van een ingrediënt, benadrukt Gabriëlse. 

Campagne

Seepje gaat de 'Elk wasje kost 'n tasje'-campagne voeren op zijn online kanalen in Nederland en België. In Nederland verschijnen in het straatbeeld ook posters die aandacht vragen voor het gebruik van aardolie in wasmiddelen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie