Radiozender Q-music is in de doelgroep 20-49 in de periode augustus-september flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. De zender komt uit op 15,2 procent. Dat is de hoogste score sinds de oprichting. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van 1,4 procent. Daarmee staat Q-music op een derde plaats. Dat blijkt uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK die zojuist bekend zijn gemaakt. Reden om een aantal vragen voor te leggen aan Robert Bernink, directeur marketing bij Q-music.
Er zit een stijgende lijn in het luisteraandeel van Q. Wat hebben jullie gedaan om dat voor elkaar te krijgen?
Enkele jaren geleden hebben wij met elkaar een duidelijke koers uitgezet, waarbij we onze missie duidelijk voor ogen hadden en focus hebben aangebracht in al onze (radio)activiteiten en communicatie. Q-music wil elke dag plezier, energie en een goed gevoel brengen in het leven van onze luisteraar. Elke dag; 365 dagen per jaar. Dit is voor ons echt meer dan een belofte op papier! Het is iets dat wij met alle afdelingen elke dag weer proberen waar te maken.
Op welke manier doe je dat?
‘Door ”Good” te zijn voor onze luisteraars en relaties. Ze inspireren. Ze centraal stellen in alles wat we doen om aansluiting te vinden op hun behoeften gedurende de dag. Ze laten meedenken en meedoen. Dat gebeurt primair op radio. Q-music brengt radio die bij veel luisteraars bijna verslavend werkt, omdat ze door de juiste mix van muziek, campagnes en de woorden van dj’s geraakt worden. Bij Q-music werken wij met bekwame, creatieve en vooral gepassioneerde mensen met liefde voor het vak, die met én voor elkaar door het vuur gaan. De combinatie van de juiste mensen met een duidelijke missie heeft ervoor gezorgd dat er de laatste meetperiode zo’n 2,6 miljoen mensen wekelijks gemiddeld meer dan 3 uur naar ons luisteren.’
Robert Bernink
De luistercijfers van Q in sept/okt 2013 en okt/nov 2013 liggen een stuk hoger dan in de laatst gerapporteerde periode (aug/sept 2014). Hoe kwam dat zo hoog?
‘Door onze activiteiten rond het item “Het Geluid”. Dat is een programmaonderdeel waarbij luisteraars een geluid moeten raden. Dat loopt van de laatste week augustus tot half oktober en daar steken we altijd veel effort in, ook in termen van communicatie. Vorig jaar duurde het heel lang voordat het geluid werd geraden en dat is gunstig, omdat het dan steeds spannender wordt om het te raden. Het gaat steeds meer leven onder de luisteraars. Als heel lang niet wordt gezegd wat mensen in hun hoofd hebben, dan raken ze er steeds meer van overtuigd dat ze het bij het rechte eind hebben. Er wordt dan ook steeds meer ge-sms’t, en daardoor wordt de kans kleiner dat je in de uitzending komt.’
Gaat het lukken om daar in de komende twee meetperioden weer boven te komen?
‘Dit jaar zijn de geluiden snel geraden. Het eerste werd extreem snel geraden en het tweede ook relatief snel. Het derde is er vrijdagochtend aangegaan, (het geluid van het omschakelen van de voet van een stofzuigermond, red). Een vierde geluid komt er niet. Daar moeten we dus een beetje geluk mee hebben. Of we uit kunnen komen op hetzelfde marktaandeel als vorig jaar, is de vraag. Waar we sowieso in gaan slagen is om het marktaandeel in de doelgroep 18-34 te vergroten.’
Wat is de manier van werken, van denken op de marketingafdeling van Q-music?
‘Het is voor ons echter ook dagelijks een zoektocht naar de juiste tone-of-voice en de wijze waarop we de interactie aangaan. We ontwikkelen hiervoor onze eigen patronen en leren door te ontdekken en simpelweg uit te proberen. Dit gebeurt bij ons met vallen en opstaan, maar we gaan wel altijd vooruit. We besteden niet onnodig veel tijd aan de strategische overweging, maar maken menselijke overwegingen zoals eenieder dat ook in het “gewone” leven zou doen.’
Wat is wat jou betreft de belangrijkste ontwikkeling in de radiobranche?
‘Radio is in mijn ogen een medium in beweging. Radio is ‘now-and-happening’ en is door de ontwikkeling van mobile devices en digitale toepassingen 24/7 bereikbaar voor de luisteraar en daarmee relevanter en actueler dan ooit. Het huidige radiolandschap biedt voor adverteerders een gigantisch bereik en legio mogelijkheden om op creatieve wijze de doelgroep op impactvolle wijze te bereiken. Ik verwacht dan ook dat het medium radio zich verder professionaliseert en de volgende jaren verder positief ontwikkelt.’