Het is nog niet veel, maar de mediabestedingen zaten in 2013 weer in de plus: 0,4 procent. In 2012 bleef de teller steken op 6,11 miljard, in 2013 werd op bruto niveau (zonder rekening te houden met kortingen) 6,13 miljard uitgegeven. Die cijfers worden naar buiten gebracht door Nielsen.
SEO/SEA en de rest
Belangrijke maar bij de cijfers (behalve dus het feit dat het om bruto bestedingen gaat) is dat de online bestedingen (dus alles wat met display advertising en met search advertising te maken heeft) niet worden geregistreerd door Nielsen, omdat die bestedingen niet zuiver in kaart te krijgen zijn. Mochten die cijfers wel worden meegenomen, dan zou de gerapporteerde stijging steviger zijn.
Down
De grootste verliezers zitten zoals te doen gebruikelijk in de printhoek. Dagbladen gaat terug van 947 naar 880 miljoen (-7 procent), tijdschriften van 314 naar 276 miljoen (-12 procent) en vakbladen van 134 naar 118 miljoen (ook -12 procent).
Stabiele factor
Televisie is in dit rijtje nog altijd de grootste. Bovendien stijgen de mediabestedingen aan televisie weer, van 3,11 naar 3,12 miljard, dat is een kleine drie procent. Radio deed het relatief gezien uitzonderlijk goed in 2013, het noteert een plus van 10 procent door van 591 naar 653 miljoen te groeien.
Plus 15 procent
Dat dat nog beter kan, laat het mediumtype bioscoop zien. Aan bioscoopreclame – in Nederland door slechts één partij geëxploiteerd, Jean Mineur Mediavision – werd 12 miljoen uitgegeven in 2013, een miljoen meer dan een jaar eerder. In absolute zin is bioscoop geen factor van belang, maar relatief gezien steekt het medium er met kop en schouders bovenuit.
Niet sexy, wel going strong
De folders blijven op niveau, volgens de rapportage van Nielsen. Het gaat van 523 naar 522 miljoen in 2013: -0,2 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!