Reclame is goed voor de ontwikkeling van kinderen

Deze week is het zoveelste congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik kreeg van Manon Beurskens en Maaike van Schuppen van BureauRanja onderstaand stuk.

Het gaat over kindereclame en de gevoeligheden die daar bij horen.

'Van Ouders Online tot ReclameRakkers; iedereen maakt zich druk over reclame voor kinderen. Op websites en forums staan hele epistels over de schaamteloze wijze waarop bedrijven jonge consumenten proberen te verleiden.

Ondanks deze ongerustheid schieten de marketingbureaus voor een jonge doelgroep als paddenstoelen uit de grond.

Op het jaarcongres Trends in Kids- en Jongerenmarketing (op 21 en 22 mei aanstaande) geven reclamegoeroe's de do's and dont's en de tien gouden tips aan bedrijven die met de nieuwe generatie willen communiceren. Kaarten kosten duizend euro per stuk, maar de zaal zit vol, want iedereen wil zijn doelgroep jong bereiken.

Vraag is alleen; wat hebben kinderen daar zelf aan? Niets. Marketing gericht op kinderen kan een stuk ethischer en meer aangepast aan deze tijd.

Reclame anno 2008 is niet multimediaal met je product zwaaien, maar je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan de ontwikkeling van de jeugd.

Reclame is niet meer weg te denken uit het leven van kinderen. Bedrijven mogen zichzelf ook best aan een jonge doelgroep presenteren, maar moeten ook iets teruggeven.

In deze tijd van maatschappelijk en verantwoord ondernemen is geen plaats voor éénrichtingsverkeer.
Als je wilt dat kinderen zich aan je binden; doe dan ook iets terug. Met het geld dat aan een advertentie voor kinderboeken wordt uitgegeven, kun je bijvoorbeeld ook een project op de basisschool doen om lezen te stimuleren.

Dat is én goed voor de algemene ontwikkeling van kinderen én goed voor het imago van je merk. Bovendien heeft het veel meer effect als kinderen een paar uur actief met je product of boodschap bezig zijn op een creatieve manier. Iets leren of ontdekken door te spelen, ervaren, en beleven; daar kan geen advertentie of multimediacampagne tegenop.

Wie jongeren wil bereiken, kan zich in veel gevallen ook beter op kinderen richten. Campagnes voor jongeren van 12 tot 16 jaar hebben vaak niet het gewenste effect.

Uit tal van onderzoeken - zoals van Sanoma Young, Motivaction International en Een Vandaag - blijkt telkens weer dat pubers primair met zichzelf bezig zijn en nauwelijks openstaan voor ongevraagde informatie van anderen; hoe modern je het ook aanbiedt.

Virals en banners op jongerensites worden zelfs gezien als irritant of als inbraak in hun domein. Als je jongeren effectief wilt voorlichten, moet je al helemaal van goede huizen komen.

Terwijl je met het budget en de energie die het kost om jongeren te behoeden voor schulden, duizenden kinderen kunt leren om met geld om te gaan; zoals Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) doet met 'de Geldkoffer', een lespakket voor kinderen met als doel het aantal jongeren met schulden terug te dringen.

Succes verzekerd! Kinderen zijn namelijk nieuwsgierig, gretig en staan open voor de wereld om hen heen.
Bovendien vormt alles wat je voor je twaalfde leert en ervaart de basis voor je waarden, normen, interesses en voorkeuren op latere leeftijd. Misschien dat kinderen dit in de pubertijd even helemaal loslaten, maar uiteindelijk komen ze altijd weer terug bij de waardes die ze als kind hebben geleerd.

Wie oprecht iets te bieden heeft aan een jonge doelgroep, kan zich dus beter richten op kinderen, op een maatschappelijk verantwoorde manier.

Dat heeft meer effect, geeft een beter gevoel en het scheelt je de astronomisch hoge entreeprijzen voor het zoveelste kinderen- en jongerenmarketingcongres.'

Manon Beurskens en Maaike van Schuppen van .

(de site van bureauranja gaat pas eind van deze week in de lucht)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie