‘There are three major breakthroughs in iPod’, zei Steve Jobs in 2005. ‘The first one, it’s
ultraportable. Second, we’ve built in Firewire. Third, it has extraordinary battery life.’ Daarna liet Jobs steeds per item drie kenmerken zien met per kenmerk een sprekende graphic.
In zijn verkiezingspeech sprak Obama de volgende woorden: ‘They said this day would never come. They said our sights were set too high. They said this country was too divided.’
En tijdens zijn inauguratierede in 2009: ‘Homes have been lost, jobs shed, businesses shuttered. Today I say to you that the challenges we face are real, they are serious, and they are many.’
Jobs, Ballmer en Obama
Jobs, Ballmer en Obama zijn een paar handige performers die de regel van drie of de drieslag uitstekend benutten. Ze geven steeds drie voorbeelden, drie kenmerken, drie hoofddelen van het verhaal weer. Met veel gevolg en impact op het publiek. Hoe kan dat? Wat is die ‘rule of three’? Wat zijn de psychologische voordelen en de impact op het publiek?
Geheugen, overzicht, patroon
Ons kortetermijngeheugen is beperkter dan menigeen denkt. Lange opsomminglijsten zijn dan ook nooit effectief. Die zorgen voor overdosis. We kunnen het beste drie punten onthouden. Het devies van de drieslag is dan ook verhalen en speeches in drie stukken te verdelen. Waarbij elk deel weer drie punten heeft die men makkelijk kan onthouden. Meer dan drie punten wordt al moeilijk. Dan moet er worden gememoriseerd. Uit het hoofd worden geleerd. En dat wil je niet van het publiek verwachten. Het moet automatisch gaan. Mensen herinneren paren van drie nu eenmaal het beste.
Suggestie van volledigheid
Mensen hebben iets met ‘drie’. Het is overzichtelijk. Het is het kleinste getal dat een patroon duidt, het verwijst naar een samenhangende groep. Maar dan wel met overzicht voor de ander. Het getal ‘twee’ is nog niet veel, eerder een toeval, mensen ontdekken daar nog geen samenhang in. Bij drie ligt dat anders, we kennen sneller samenhang toe en willen het ook als patroon onthouden. Het geeft een suggestie ook van volledigheid. Een wiskundige zal vast en zeker een andere dimensie willen toevoegen, wellicht geometrisch of algebraïsch. Maar dat laten we nu buiten beschouwing.
Swingend, strak en sexy
Een opsomming van drie heeft altijd een bepaalde cadans. Zeker wanneer het allitereert. ‘Wein, Weib uni Gesang’. Of in combinatie met epiforen (de laatste element van zinsdelen steeds identiek): ‘het smaakt naar wijn, het ruikt naar wijn en ziet eruit als wijn’. Het zorgt voor een strakke, staccato ‘look and feel’. Het golft en voelt lekker aan voor de luisteraar of lezer.
Komisch, dramatisch en episch
Driemaal is scheepsrecht. Symfonieën waren vroeger opgedeeld in drie delen. Kop, romp en staart. Al het goede komt in drievoud. Bedenk je driemaal voordat je iets doet. Gebeurt iets driemaal, dan is dat een teken van God. De bijbel spreekt over de ‘heilige drie-eenheid’ en over drie dagen en drie nachten vasten. We hebben de ‘trias politica’. Bij Ajax zingen ze over ‘bloed, zweet en tranen’. Dumas schreef over de drie musketiers. ‘Veni vidi vici’. De grote drie van de literatuur: Reve, Mulisch en Hermans. Drie dingen die je meeneemt naar een onbewoond eiland. De drie baarden die de nieuwe tijd hebben ingeleid: Darwin, Freud en Marx. ‘Mooi, waar en goed’: de drie Platoonse begrippen waarmee we de werkelijkheid percipiëren. Stabiel, sterk en stijf (de statica): de criteria in de constructieleer voor een goed bouwwerk.
Dramatische effecten
Of het nu religie is, politiek of kunst is. De drieslag zorgt voor dramatische effecten, het roept spanning op. Het kan daarnaast ook gebruikt worden om te lachen, te raken en te ontroeren.
Breng dus de drie in je presentatie, plan of project.
Maak gebruik van de gouden regel van drie. Profiteer van de psychologische voordelen. Hanteer deze regel in je offerte, presentatie of pitch. Behandel drie onderwerpen, drie kernpunten en drie kenmerken. Hak de speech in drie delen. Maak een message-map waarin elk deel weer drie punten bevat.
In je storytelling, verkoopgesprek of speech, overal is het krachtig. Zelfs bij het coachen van medewerkers. Drie leerpunten en leerdoelen is het maximale dat hanteerbaar en uitvoerbaar blijkt.
Hou het bij drie
Vaak kom ik tegen dat men in verandertrajecten aan medewerkers vraagt om vijf tot tien punten te noteren die ze zelf beter kunnen doen. Hou het bij drie! Dat vindt niet alleen het brein fijn maar ook het gevoel. Optimale retoriek. Een mooie stijlfiguur die nooit tot cliché verwordt. Je scoort altijd met een ‘hattrick’.
Poetin
Ik sluit af met Poetin: ‘One motherland, one people, one future.’
Ron Jacobs is gedragsconsultant en publiceert, geeft advies, traint, coacht op het gebied van communicatie, management en psychologie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!