Dik twee jaar geleden alweer, ging Effie Worldwide een samenwerking aan met Warc, de alom bekende leverancier van marketing intelligence. Het doel van de samenwerking is het verwezenlijken van de Effie Effectiveness Index, een cijfer dat de wereld rond op precies dezelfde manier wordt samengesteld en daarmee zowel binnen landen, als internationaal een goede vergelijking mogelijk maakt. Los van de mogelijk om te filteren op land, kan ook gezocht worden op productcategorie.
Daarmee kan een ranking gemaakt worden van ’s werelds meest effectieve bureaus, adverteerders en merken uit 40 landen. Op de site effieindex.com kan eenvoudig en – niet onbelangrijk voor reclamemensen in de huidige conjunctuur – gratis een login aangemaakt worden, en de data liggen voor het grijpen.
Rankings komen tot stand doordat er per uitgereikte Effie punten worden toegekend aan bureaus, adverteerders en merken. Zo levert een Grand Effie (in andere landen Platinum genoemd) 12 punten op. Goud, Zilver en Brons keren 8, 6 en 4 punten uit. Een Effie finalist (nominatie) levert altijd nog twee punten op. Dat betekent in Nederland dat inzenden twee punten in de pocket is. Ergo: inzenden loont sowieso. Bureaus die meewerken – dus niet het ‘eerste bureau’ krijgen ook punten voor behaalde Effies, maar minder, respectievelijk 6, 4, 3, 2 en 1.
De categorieën adverteerders en brands spreken voor zich. Bij de bureaus zijn er drie levels. Om te beginnen de meest effectieve bureaunetwerken. In de top vijf zien we WPP, Omnicom, Publicis Groupe, Interpublic Group (IPG) en tot slot – dwerg onder de reuzen - Havas Media. Volgend jaar ziet dat rijtje er natuurlijk anders uit, omdat ‘Publicom’, zoals het zich laat aanzien, WPP van de eerste plaats wipt. Dan zijn de netwerkbureaus te ranken (bijvoorbeeld DDB Amsterdam) en tot slot de onafhankelijke bureaus (bijvoorbeeld W+K Amsterdam).
‘Het wordt pas interessant naarmate de database meer gevuld raakt’, zegt Dick van der Lecq, directeur van Etcetera, terecht. Het eerste oogstjaar van de index is 2012, dus we staan nog maar aan het begin. Het echte plezier begint dus pas over een tijdje, in de tussentijd moeten we ervoor zorgen dat de Nederlandse database op de juiste manier wordt gevuld, zegt Van der Lecq. ‘Maar dat houdt de wereldwijde, in New York residerende Effie-organisatie heel goed in de gaten. Er wordt streng toegezien op de internationaal geldende protocollen.’
Maar wat maakt de Effie Effectiveness Index nou interessant voor de Nederlandse bureaus? Daar heeft Van der Lecq wel ideeën over. De index maakt het Effie-denken top of mind. Je wint een Effie nooit bij toeval. Je moet er van briefing tot en met de executie mee bezig zijn. En de juiste data verzamelen om een strakke case te bouwen. De Effie is –zou je kunnen zeggen- een toetssteen voor al je handelen. En de index houdt je extra bij de les.’
Van der Lecq ziet de index een beetje als een voetbalveld. ‘Zonder voetbalveld kan je ook geen wedstrijd spelen. De Effie Effectiveness Index maakt ons vak competitiever. Door het vergelijkbaar te maken, wordt het een marketinggame.’ Het plekje in de ranglijst dat verdedigd dient te worden. Of de positie vlak boven je aanvallen. ‘Het geeft je een extra doel om naar toe te werken. Het wordt meer een conversation piece.’ En ja, als je staat te presenteren bij een prospect, is de positie op de lijst een factor.
Dat de lijst niets meer of minder is dan een optelling van het aantal prijzen in voorgaande jaren, dat weet Van der Lecq ook wel. In die zin kon je nu ook al een ranking maken. ‘Maar’, zegt Van der Lecq, ‘dan moest je wel zoeken en heel erg je best doen. Het mooie aan dit initiatief is dat het van een onafhankelijke derde partij komt. Er is dus geen discussie over mogelijk. De ranglijst liegt niet. Ieder bureau zal zeggen dat het creatief is en voor resultaat gaat. Maar je kunt je slechts onderscheiden door dat in de praktijk te brengen. De Effie Index brengt dat haarscherp in kaart.’
2013 Effie Effectiveness Index: Overview
Most Effective Advertisers
Rank Change Advertiser Awards/finalists Points
1 0 Unilever 75 278
2 0 Procter & Gamble 60 218
3 +3 Coca-Cola 55 206
4 -1 Nestlé 53 176
5 -1 McDonald’s 33 152
Most Effective Brands
Rank Change Brand Awards/finalists Points
1 +1 Coca-Cola 33 130
2 -1 McDonald’s 27 114
3 +2 Pepsi 19 92
4 +3 Vodafone 21 78
5 +4 Volkswagen 10 48
Most Effective Agency Holding Group
Rank Change Holding Group Awards/finalists Points
1 0 WPP Group 669 2539
2 0 Omnicom 602 2314
3 +1 Publicis Groupe 435 1615
4 -1 Interpublic (IPG) 403 1387
5 0 Havas Advertising 93 333
Most Effective Agency Networks
Rank Change Agency Network Awards/finalists Points
1 0 Ogilvy & Mather 241 1046
2 0 BBDO Worldwide 212 861
3 +2 McCann Worldgroup 197 656
4 -1 DDB Worldwide 161 619
5 -1 Leo Burnett Worldwide 136 509
Most Effective Agency Offices
Rank Change Agency Awards/finalists Points
1 0 Ogilvy & Mather Pvt. Ltd., Mumbai 24 148
2 0 Sancho BBDO Bogota 26 98
3 +13 Circus Comunicacion Integrada S.A.C., Lima 17 80
4 +68 OMD, Bogota 21 76
5 0 Colenso BBDO, Auckland 22 72
Most Effective Independent Offices
Rank Change Agency Awards/finalists Points
1 - Banda Agency, Kiev 15 60
2 - Alametifarika, Istanbul 18 54
3 - Rabarba, Istanbul 21 48
4 - Pristop d.o.o., Ljubljana 9 48
5 +73 Barnes, Catmur & Friends, Auckland 10 46
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!