Premium

Politieke voorkeur voorspelt filmkeuze beter dan marketingvariabelen

Vergeet traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. De lokale politieke voorkeur is een veel betere voorspeller van het succes van een film in een stad of dorp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat ontdekte universitair docent Jason Roos van Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (RSM) na onderzoek in de Verenigde Staten.

Online beoordelingen of recensies kunnen invloed hebben op het filmbezoek, maar filmvoorkeuren kunnen per stad of dorp sterk verschillen. Wat het lokale publiek wil zien, is wat er toe doet in de plaatselijke bioscopen. Maar hoe zoek je uit welk soort films je lokale publiek aanspreekt?

Dr Jason Roos analyseerde de kasgegevens van meer dan vijf jaar van bioscopen in 25 Amerikaanse staten. Hij ontdekte dat politieke voorkeur een veel betere indicator is voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau.

Republikeinse stemmers geven bijvoorbeeld de voorkeur voor films met een vrouwelijke blanke actrice in de hoofdrol, terwijl Democraten liever films zien met Afrikaans-Amerikaanse mannen in de hoofdrol.

Genres vertellen niet genoeg
De media gebruiken termen als actie, thriller, komedie of drama wanneer ze films beschrijven. Volgens Roos vertellen deze genres ons echter niet genoeg over de films  en vertellen ze al helemaal niet wat klanten willen weten.

Terwijl de Internet Movie Database (IMDb) een film categoriseert als een komedie of geen komedie, ontdekte Roos dat het belangrijker is voor klanten of de film geschikt is voor volwassenen of voor de hele familie, of dat de film emotioneel intens is of makkelijk weg te kijken.

Roos stelt dat de filmindustrie de inkomstenvoorspellingen kan verbeteren door twee dingen te doen: denken over films op dezelfde manier als de bioscoopganger en politieke gegevens gebruiken om beter de verschillen tussen de lokale markten te begrijpen.

Consumentengedrag
Voor deze studie werd de politieke voorkeur gebruikt om te begrijpen wat voor soort films mensen willen zien, maar deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om consumentengedrag in alle markten te bestuderen. Denk aan het verbeteren van het begrip over wat voor soort auto mensen willen rijden, of wat voor soort kleding mensen willen dragen. De mogelijkheden zijn eindeloos, aldus Roos.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie