De Amsterdamse bierbrouwerij Poesiat & Kater lanceert BAR: een nieuw blikbier in fel rood-gele kleur, waarmee de consument kan laten zien welke kaart -rood of geel- hij of zij geeft aan het komende Wereldkampioenschap Voetbal in Qatar.
De brouwerij wil hiermee het gesprek over de mensenrechtenschendingen in Qatar zowel voor als tijdens het WK gaande houden en zodoende mogelijke herhaling voorkomen.
Bang voor slechte publiciteit
Poesiat & Kater springt hiermee in op een interessante, maar ook pijnlijke ontwikkeling: in de afgelopen jaren was er volop (media)aandacht voor de penibele situatie in Qatar, maar nu het WK in november nadert, dreigt het gesprek hierover op de achtergrond te raken. Veel bedrijven kiezen er bovendien voor om maar helemaal niets 'aan marketing' te doen uit angst voor slechte publiciteit. Anders gezegd: ze willen de pret niet bederven.
Met BAR, dat staat voor Beer Assistant Referee, nodigt Brouwerij Poesiat & Kater bierdrinkers uit om wél hun mening te geven over de situatie. De actie is bedacht en ontwikkeld door This Agency.
Ongemakkelijke waarheid
Julian Alvarez, oprichter Poesiat & Kater: 'Er is veel gezegd over de misstanden in Qatar, maar straks gaat iedereen wél gewoon de WK-wedstrijden kijken. Ik hoop dat tenminste één persoon ons rood-gele biertje als aanleiding neemt om het gesprek over de ongemakkelijke waarheid te starten. Je kunt kiezen tussen rood of geel, maar het is in ieder geval nooit groen.'
Het BAR-bier is vanaf 21 oktober verkrijgbaar in café's, online, het proeflokaal van Poesiat & Kater en de eigen webshop van de brouwerij. Van de omzet van de webshop wordt 20% gedoneerd aan Amnesty International, aldus de brouwerij.
De campagne wordt voornamelijk online uitgerold. Bekijk de video hieronder:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!