Overslaan en naar de inhoud gaan

Track & Trace: Joost Haartsen (Owner & Managing Director)

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. In deze serie nemen we een kijkje in de platenkasten van het Amp.Amsterdam team.
Partner
Ambassadors - Amp.Amsterdam

We offer state-of-the-art solutions in the fields of Design & Animation, Visual Effects, Post Production, Edit, Grading, Sound & Music, Sonic Branding, AI Technology and Creative Automation & Workflow. All housed under one roof with one simple promise: you imagine it, we create it.

Lees meer

 

Lees minder
Track & Trace: Joost Haartsen (Owner & Managing Director)
Track & Trace: Joost Haartsen (Owner & Managing Director)

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?

In deze zevende editie praten we met Joost Haartsen, Owner & Managing Director bij Amp.Amsterdam. Muziek is er altijd geweest in zijn leven, in verschillende gedaantes. Als kind, later als muzikant van de succesvolle groep IOS en tegenwoordig als Managing Director bij Amp.Amsterdam.

 

Ik kom uit een muzikaal gezin; mijn vader speelde piano, mijn opa speelde dwarsfluit en mijn oom en tante viool en cello. Als kind lag ik ’s avonds bij in bed te luisteren naar de muziek die vanuit de woonkamer naar boven sijpelde. Zelf begon ik op mijn zevende met blokfluit en muziekles, om later over te stappen naar de piano. Door voor de piano te kiezen nam ik het stokje over van mijn vader, die heel jong is overleden. Als ik Billy Joel hoor dan brengt dat mij nog altijd terug naar onze vakanties in Frankrijk, als we in de auto naar zijn muziek luisterden. Nog steeds kan ik die drie platen dromen. Als kind had ik zelfs een poster van Joel boven mijn bed hangen. Ik zocht uit wat hij nu precies zong en waar zijn teksten over gingen. Zijn muziek is heel filmisch, je ziet er direct beelden bij.

Joost Haartsen

Ik had nooit gedacht zelf muzikant te worden. Ik speelde wel, maar nooit met anderen en trad nauwelijks op. In mijn studententijd sloot ik mij aan bij een band, waarmee we alleen in de oefenruimte speelden. In het jaar nadat Guus Meeuwis doorbrak op het AHC-Studentensongfestival met Het is een nacht besloot ik met mijn beste vriend Marc ook mee te doen. Zo werd uiteindelijk IOS geboren: Is Ook Schitterend, een nederpopband waarmee we verschillende hits scoorden, talloze uitverkochte shows speelden en nog steeds elk jaar in de Top2000 staan. Alles was leuk aan die band, van het ontstaan van liedjes tot het opnemen, voor het eerst jezelf op de radio horen tot avonturen beleven met je vrienden in heel Nederland. Het is een magisch gevoel als je zelf een liedje schrijft, dat uitvoert en mensen het leuk vinden. In de studio spelen en op het podium staan met je beste vrienden is pure rijkdom.

 

 

IOS

De laatste tijd duik ik steeds vaker in de teksten van artiesten. Door in teksten te duiken krijgen liedjes meer zeggingskracht. Neem N.W.A. Je voelt de woede in hun muziek, maar waar hebben ze het nu eigenlijk over? Als je je daarin verdiept blijkt het (uiteraard) over veel meer te gaan dan alleen ‘fuck the police’. Het levert een reis op door de geschiedenis, omdat muziek vaak een reflectie is van een bepaald tijdsbeeld. Zo krijgt muziek meerdere lagen.

Ik heb een enorme bewijsdrang om te laten zien wat muziek allemaal kan. Muziek kan mensen raken en ze een bepaalde emotie laten voelen. Met Amp.Amsterdam brengen we muziek naar merken en brengen zo twee verschillende creatieve processen naar elkaar toe. Op die manier kun je in beide werelden iets creëren en waarde toevoegen. Door muziek te verbinden aan merken krijgen die laatste een hartslag. Dat maakt een persoonlijkheid en zo leg je een emotionele verbintenis tussen muziek en merk.

In mijn functie als onder andere Product Manager bij BMG en Brand Manager bij SonyBMG  leerde ik dat je artiesten de vrijheid moet geven wanneer je een krachtige campagne wilt waarin een cultureel relevante verbinding wordt gelegd. Naast goede afspraken maken, verwachtingen afstemmen en de muziek niet volledig afkaderen, natuurlijk. Zo kun je samen iets moois maken. Door muziek te koppelen aan merken kunnen we bovendien muzikanten een kickstart van hun carrière geven. Zelf heb ik dat ervaren met IOS, toen Uit de schaduw te horen was in een reclame van de Staatsloterij en een hit werd. Daarmee werd ergens ook de basis gelegd voor Amp.Amsterdam.

Beluister al Joost's favoriete tracks:

Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.

amp amsterdam

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ambassadors - Amp.Amsterdam

We offer state-of-the-art solutions in the fields of Design & Animation, Visual Effects, Post Production, Edit, Grading, Sound & Music, Sonic Branding, AI Technology and Creative Automation & Workflow. All housed under one roof with one simple promise: you imagine it, we create it.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in