Netcoördinator Ton F. Van Dijk zegt dat de kijker centraal staat. ‘Dat is het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe televisieprogrammering van de Publieke Omroep. De vertrouwde en hoog gewaardeerde programma’s van de omroepen zijn makkelijker te vinden. Op deze wijze hoopt de Publieke Omroep naast traditionele kijkers ook jongeren beter te bereiken. En dat is van wezenlijk belang met het oog op een gezonde toekomst voor de publieke omroep.’
Nederland 1 wordt een breed publieksnet, waar samen kijken centraal staat. Nederland 2 een verdiepend net en Nederland 3 is ‘innovatief en soms wat tegendraads voor relatief jongere kijkers’.
Bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot houdt rekening met een periode van gewenning die vanaf 4 september intreedt. ‘Als ze bij de Albert Heijn de indeling veranderen moet ik ook eerst zoeken, maar na een tijdje weet je niet beter’, zegt hij tegen het ANP. Na die periode van gewenning moeten rond januari/februari 2007 de eerste positieve effecten meetbaar zijn. ‘Maar we zijn ook afhankelijk van de vernieuwingskracht van de makers zelf en hoe de andere zenders opereren', geeft de PO-baas aan.
Financieel gaat het niet zo best met de PO. ‘Momenteel teren we in op onze reserves en we doen dat ook volgend jaar. Maar als er rond 2008 niets is veranderd, komen we in de problemen. Dan moet er misschien wel een net af. Maar voor die tijd zijn er verkiezingen, dus we hopen op acties van een nieuw kabinet.'
Het is afwachten hoe de kijker reageert, maar ook de programmamakers zelf moeten duidelijk nog even wennen. ‘Ik snap er geen reet van’, meldde Catherine Keyl gisteren tijdens de presentatie. Haar talkshow verhuist van het brede net Nederland 1 naar het verdiepende net Nederland 2. ‘Maar als je 800 duizend kijkers trekt, dan heb je toch een groot publiek?’, zegt ze in de Volkskrant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!