Paul Polman in NRC Focus: 'Leiders moeten niet nemen, maar geven'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Even een blik in de nieuwe die deze week verschijnt.
Het ziet er weer strak uit, maar de vormgeving is dan ook van Sabine Verschueren, die ook het Tijdschrift voor Marketing heeft gedaan. Het vele zwart met de rode kaders in NRC Focus, herken ik dan ook direct...

Peter van der Klugt (ex-Quote en ex-Carp) is de redactiecoordinator. Foto's van Koos Breukel en Henk Wildschut.

Dus: mooi, zakelijk, maar ook wel NRC-achtig chic en afstandelijk. Het eerste nummer heeft als thema 'arbeid', de volgende 'energie' en daarna komt 'vrouwen aan de top'.

Cover-verhaal is een interview van Jannetje Koelewijn met de nieuwe ceo van Unilever, Paul Polman. Daar zal de krant wel jaloers op zijn, want ik heb nog geen interviews met de Nederlander gezien in zijn nieuwe functie.

Op de vraag hoe Polman dat gaat doen: een bedrijf weer zelfvertrouwen geven, zegt hij:

'Door in de eerste plaats zelf betrouwbaar te zijn, en dat ben je alleen als je je eigen sterktes en zwaktes goed kent.'

Wat zijn je zwaktes?
Hij hoort de vraag niet of wil hem niet horen. Hij praat door: 'Mensen onthouden niet wát je zegt, maar wát je doet. Interesse tonen als iemands moeder is overleden. Een briefje schrijven als iemand een promotie heeft gekregen. Zie een bedrijf als plasma, niet als een hierarchie. Een leider kan dat plasma door zijn gedrag positief beinvloeden. Als je positief bent, zijn mensen graag bij jein de buurt. Ze willen met je mee'.

'Mensen moeten weten waartoe hun inspanningen leiden. Ze willen respect krijgen van hun leiders. En leiders moeten niet nemen, maar geven. Ze moeten zich vooral niet groter maken dan ze zijn. Wat weet ikvan Knorr af? Niks! Wat weet ik van Magnum? Niks! Denk je dat ik een fabriek kan ontwikkelen? Welnee!'.

Over de positieve respons op zijn werk bij Nestlé: 'Alle organisaties hebben de neiging om naar binnen gekeerd te raken en de hele dag elkaar e-mails te sturen. Ik kwam van buiten. Ik kon zeggen dat het werkkapitaal te hoog was en in de verkeerde richting ging. (...) Ik zei dat we moesten denken vanuit de consumenten.

'Wat moeten we veranderen om het voor hen beter te doen? We gingen onze producten sneller bij hen brengen, zodat ze verser waren, en het resultaat was dat er minder werkkapitaal nodig was. (...) Het bedrijf won vertrouwen. En op dat moment is niets belangrijker dan dat je aan je mensen laat zien: kijk, dit zijn de feiten, we maken een beter product tegen lagere kosten. Je geeft je mensen complimenten. Je viert je succes.'

Nog een aardige: Harry Bruijniks (ex-AH, ex-Laurus en nu algemeen directeur Euretco) zegt over zijn lessons learned in het nieuwe blad:

'Sinds Laurus ben ik harder in mijn functioneren geworden. Bij Euretco ben ik scherper gaan letten op het perspectief van een bepaald project of een bepaalde medewerker. Wat levert het op? Jongens, we proberen het, is mijn motto, maar als het niet gaat stoppen we er mee. Ik ben daar nu veel directer in.'

Een mooi motto om te onthouden.

De NRC Focus telt 132 pagina's met 26 advertenties (exclusief de pagina's voor de eigen winkel) en hangt dus behoorlijk over. Adverteerders zijn bedrijven als Lexus, RBS, Mercedes-Benz, Air France, Stibbe, Nokia en Boer & Croon.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie