Opvallend is wel dat de consumentenbeleving licht daalt van 124 naar 115. Vooral het vertrouwen in de prestaties van Oranje is afgenomen; 57 procent van de Nederlanders denkt dat Oranje de poulefase overleeft ten opzichte van 70 procent in de eerste meting.
Dit blijkt uit het Oranje Index Onderzoek, een initiatief van TBWABrand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rond het WK Voetbal in kaart brengt.
Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
De Nederlander lijkt zijn adem even in te houden in de aanloop naar het WK Voetbal. De interesse in het WK is nu lager dan half april (51 procent t.o.v. 55 procent) en ook de betrokkenheid bij Oranje is afgenomen (70 procent t.o.v. 75 procent).
Opvallend, maar het onderzoek in 2004 vertoont eenzelfde patroon; ook toen daalde de consumentenindex in deze periode.
Enkele opmerkelijke resultaten:
- Minder ondervraagden (57 procent) dan in meting 1 (70 procent) denken dat Oranje de poule
overleeft. Ook minder mensen verwachten dat de halve finale wordt gehaald, nu 30 procent
om 41 procent in meting 1.
- De berichtgeving in de media wordt minder intensief gevolgd. Waar in meting 1 nog
54 procent dit goed of tamelijk goed deed, is dit nu 46 procent.
- 9 procent heeft inmiddels geparticipeerd in een Oranje/WK-gerelateerde promotie. In de
eerste meting was dit 8 procent.
De publicitaire index stijgt van 108 naar maar liefst 496. De bekendmaking van de definitieve
selectie door de bondscoach en de discussie die is ontstaan over het wel of niet meegaan
van bepaalde spelers heeft hierop een grote invloed gehad.
De uiteindelijke keuze van Van Basten beheerste eerder deze week zelfs de voorpagina's van de diverse dagbladen.
Het commerciële indexcijfer was in meting 1 (index 187) al een stuk hoger dan in dezelfde periode in 2004 en stijgt in meting 2 door naar 647. De grootste toename valt waar te nemen op de winkelvloer, waar nu diverse Oranje- en WK-gerelateerde promoties plaatsvinden.
Daarnaast blijft het aantal Oranje/WK TV-commercials en advertenties in landelijke dagbladen nog steeds sterk stijgen.
Door een impuls vanuit met name het marketingpanel stijgt de expertindex van 129 naar 138.
Volgens de marketingexperts is de bereidheid onder consumenten om deel te nemen aan
'betrouwbare' WK-kaartenacties van commerciële partijen hoog. Het feit dat relatief weinig officiële WK-kaarten op de markt beschikbaar zijn, speelt hierbij een voorname rol.
Pffff?.laat het toernooi nu maar snel beginnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!