En het was een tjokvolle schouwburg – privacy heeft duidelijk een grote stap gemaakt richting het maatschappelijk debat.
De Big Brother awards worden toegekend aan de grootste privacyschenders van het afgelopen jaar. Ze worden uitgereikt door Bits of Freedom, een Nederlandse burgerrechtenorganisatie die zich bezig houdt met het verdedigen van privacy en internetvrijheid.
Opstelten en de Nederlandse scholen
Voor de vierde keer ging onze minister van Veiligheid en Justitie, Ivo Opstelten, met een award aan de haal. Opstelten kreeg de Publieksprijs vanwege het in stand houden van de bewaarplicht, ondanks dat deze in strijd is met Europese verdragen, zijn hackplannen, het structureel negeren van privacybezwaren en en het verdacht maken van alle Nederlanders, omdat er volgens hem ‘vooraf geen onderscheid gemaakt kan worden tussen verdachte en niet-verdachte burgers’. De Nederlandse Scholen ontvingen de Expertprijs voor het op grote schaal uitwisselen van gegevens van kinderen met uitgevers van lesmateriaal.
Snowden
Edward Snowden was ook van de partij. Via een live videoverbinding en een groot projectiescherm nam hij de Winston Award in ontvangst, uitgereikt door Hans de Zwart van Bits of Freedom. Deze award is een oeuvreprijs die incidenteel wordt uitgereikt aan iemand die zich op uitzonderlijke wijze heeft ingezet om het grondrecht op privacy te beschermen. Edward Snowden krijgt deze award vanwege zijn onthullingen over de massale surveillance door geheime diensten en de rol die commerciële partijen hierin spelen. “Edward Snowden heeft eigenhandig het privacy-debat gekanteld.” zegt Hans de Zwart, “Zijn onthullingen hebben privacy-inbreuken bij een grote groep mensen op de kaart gezet. Er is een groeiend aanbod van privacy-vriendelijke diensten en dat hebben we direct aan hem te danken.”
Marketing
Ondanks dat de awards elk jaar steeds weer gaan naar de grootste aantasters van privacy: overheden die zoeken naar methoden om het volk te controleren en grote bedrijven die hun businessmodel op het verkopen van gebruikersgegevens baseren, is er voor marketing professionals wel degelijk lering te trekken uit dit event, we gebruiken namelijk dezelfde technologie. Technologie is echter uit zichzelf niet goed, slecht of zelfs maar neutraal; het karakter wordt volledig bepaald door de manier waarop het ingezet wordt.
Als marketing professional verzamelt en werkt u dagelijks met allerlei persoons- en gedragsgegevens van klanten. Wees u er altijd van bewust dat dit niet zomaar fictieve data zijn, maar de gegevens van echte mensen. U heeft de verantwoordelijkheid hier zorgvuldig mee om te gaan: verzamel geen gegevens die u niet nodig heeft, bewaar gegevens niet onnodig lang, zorg ervoor dat de data veilig opgeborgen zijn en garandeer dat gegevens niet tot een persoon herleidbaar zijn, tenzij u dit zelf rechtstreeks met die persoon hebt afgesproken. Dan maakt u in ieder geval al een goed begin met het beschermen van de privacy van uw klanten, en uiteindelijk ook uzelf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!