De Verenigde Staten gaan strenger optreden tegen (internationale) bedrijven die via hun websites gebruikmaken van nepreviews en misleidende claims. De toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) volgt hiermee het nieuwe beleid van de Europese Unie. In het voorjaar van 2022 gaat in Europa nieuwe wetgeving in het gebruik van online nepreviews en oneerlijk modereren van reviews strafbaar stelt.
De FTC zegt in een persbericht al klaar te zijn om bedrijven te beboeten en heeft meer dan zevenhonderd grote bedrijven een waarschuwingsbrief gestuurd. De lijst met gewaarschuwde bedrijven is hier als pdf te bekijken. De FTC benadrukt dat een bedrijf op deze lijst staat, geen indicatie is dat er een strafbaar feit gepleegd is. De bedrijven zijn enkel op de hoogte gesteld. Op de lijst staan mega-ondernemingen als Google, Netflix, Facebook, Apple, Alibaba, Ford, Nintendo, Mars en Nike.
VS wil nepreviews zwaar beboeten
De boete voor het gebruiken van nepreviews kan maximaal 43.792 dollar per nepreview zijn, schrijft The Hill op basis van FTC-informatie. Bedrijven die op grote schaal nepreviews gebruiken en door de FTC betrapt worden, riskeren dus enorme boetes.
De FTC kan ook boetes uitdelen aan bedrijven die op Amerikaanse websites adverteren met valse claims. Bijvoorbeeld ten onrechte melden dat een product of dienst gesteund of goedgekeurd is door een derde partij, ongeloofwaardige teksten schrijven over de prestaties van een product of een relatie met een derde partij verzwijgen.
Tientallen privéscholen in de VS hebben vorige week ook een waarschuwing van de FTC ontvangen, meldt The Hill. De toezichthouder zegt scholen 'zware sancties' op te gaan leggen als zij ten onrechte (blijven) adverteren over de vele vermeende baankansen en verwachte torenhoge salarissen van hun leerlingen.
Nederlandse branche blij met verbod op nepreviews
In Nederland gaat de nieuwe wet die het gebruik van nepreviews verbiedt naar verwachting in mei 2022 in. Bedrijven die de wet overtreden, krijgen met toezichthouder ACM te maken en riskeren een boete van vier procent van hun omzet. Nederlandse vergelijkingswebsites, de ACM en andere betrokken partijen kijken uit naar de wet, zo is te lezen in dit premium-stuk dat Adformatie deze week publiceerde.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!