Echt praten met Heineken wil het Nationaal Gezondheidsinstituut (NIGZ) niet, maar nu wil het wel geld van de bierbrouwer voor een alcoholmatigingscampagne.
Helemaal vreemd is dat niet, want Heineken riep vorige week nog de verzamelde pers bijeen om zijn nieuwe campagne tot verantwoord alcoholgebruik te tonen.
Het NIGZ wil dat Heineken en het ministerie van Volksgezondheid een onafhankelijk fonds oprichten. Dat fonds moet zich gaan bezighouden met de aanpak van alcoholmisbruik.
Het NIGZ stelt vandaag in een open brief dat het initiatief van Heineken een "belangrijke stap" is. Maar volgens het instituut werkt de campagne van Heineken slechts "agendasettend" en is er een integrale aanpak nodig met gemeenten, scholen, horeca en sportclubs. Een onafhankelijk fonds kan daar een rol in spelen, stelt het NIGZ.
'Het bedrijfsleven, de horeca en de levensmiddelenbranch moeten meebetalen aan het maatschappelijk probleem van alcoholmisbruik', zegt directeur Hans Krosse van het NIGZ.
Het plan is volgens de directeur een variant op wat in andere landen gebeurt. 'In Duitsland wordt een deel van de accijns in een fonds gestort en draagt het bedrijfsleven ook bij. Uit dat fonds wordt voorlichting gefinancieerd.'
Het NIGZ laat zonder met de ogen te knipperen weten dat het hoopt van Heineken 10 miljoen euro te ontvangen. 'Dan kunnen we de komende vier jaar aan de slag', aldus Krosse. Hij hoopt dat ook andere bedrijven zich bij het fonds aansluiten. 'Als de branche zijn verantwoordelijkheid neemt, is de kans groot dat de overheid ook aan deze plannen meewerkt.'
Vorige week sprak ik nog met een lobbyist van Heineken, die in Den Haag actief is. Ze vertelde me dat Heineken voortdurend pogingen doet om uit te leggen aan STAP en NIGZ waar het mee bezig is, maar dat er weinig belangstelling is.
Zo is er ook wel eens een uitnodiging uitgegaan om marketeers te ontmoeten, maar de anti-alcoholclubs hebben daar niet zo veel zin in. Ze willen hun handen vrij houden en op geen enkele wijze begrip ontwikkelen voor onze standpunten, liet de lobbyist mismoedig weten.
Op Radio1 liet het NIGZ weten dat het van een verstandige onderneming als Heineken verwacht dat het over de brug zal komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!