In het vakblad voor de uitvaartbranche, het Uitvaartwezen, staat deze maand een stuk over marketing.
Leuk om een stukje te citeren. Want ook hier wordt druk gepositioneerd.
Het is een rondetafelgesprek met Erik Jan Verhulst (Requiem), Mark Debets (Monuta) en Alexander van der Pijl (Dunweg Uitvaartzorg, Uitvaartzorg Van der Putten en Budgetuitvaart).
Het gaat over nichemarketing als strategie voor de uitvaartbranche.
Wat verstaan jullie onder nichemarketing?
Van der Pijl: “Het bedienen van een afgebakend deel van de markt. Laat ik Budgetuitvaart als voorbeeld nemen. Dat heb ik bewust in de markt gezet als concurrent van de gerenommeerde ondernemingen Dunweg en Van der Putten. Een prijsvechter naast uitvaartbedrijven met een hoge kwaliteit. Budgetuitvaart richt zich op de onderkant van de markt, op mensen die weinig geld kunnen of willen besteden aan een uitvaart.
‘In het verleden hebben we Amerikaanse kisten verkocht. Dat was ook een niche. Wie kochten die kisten? Een kleine, specifieke groep: zigeuners, maar ook criminelen.’
Zien jullie nog andere interessante niches voor de uitvaartbranche?
Van der Pijl: “Uitvaarten van prenatalen. Dat is een niche die je tien jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Toen gingen doodgeboren kinderen vaak gewoon via het ziekenhuis weg. Maar tegenwoordig zijn hun uitvaarten qua omzet soms vergelijkbaar met een gewone uitvaart.
‘Een ander voorbeeld van een niche is volgens mij repatriëring: allochtonen die begraven worden in hun eigen land. En sinds kort vormen asielzoekers ook een niche, maar dat komt door wettelijke regelgeving, waardoor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers uitvaarten moet aanbesteden.’
Verhulst vult aan: ‘Denk ook aan de ‘roze uitvaart’ voor homoseksuelen.’
Debets: ‘Daar snap ik nou niks van, dat er mensen zijn die denken dat het qua uitvaart uitmaakt of iemand homo of hetero is’.
Verhulst: ‘Het lijkt mij juist een potentieel succesvolle niche. Er zijn anderhalf miljoen homo’s in Nederland en ze zijn goed te bereiken via communities.’
Debets: ‘Die groepen, homo’s en bijvoorbeeld ook multiculti’s, stoppen wij juist niet in hokjes. We willen uitstralen dat iedereen de uitvaart krijgt die hij wil.’
Zien jullie iets in nieuwe concepten als avondcrematie, thuiscrematie en spoedcrematie?
Van der Pijl: ‘Daar zie ik niets in. Het spreekt niet tot de verbeelding. Bovendien: avondcrematie kun je niet landelijk waarmaken.’
Debets: ‘Ik vind het juist slim. Het is geen nieuw product natuurlijk, maar het levert wel publiciteit.’
Van der Pijl: ‘Er zijn ook al weer heel wat initiatieven ter ziele gegaan. Zoals Dignity & Care, dat zich richtte op uitvaarten voor de happy few. Dat bleek toch niet te werken’.
Debets: ‘Waar ik wel iets in zie, is het concept om een uitvaart volledig via internet te regelen. Zoals PC Hooft Groep nu aanbiedt: Uitvaart Compact. Doelgroep zijn mensen die een uitvaart moeten regelen voor iemand die ver weg woont en waar ze niet veel emotionele binding mee hebben. Het is maar een beperkte groep, maar de formule hoeft ook niet veel te kosten. De vorm zoals die er nu ligt, bevat volgens mij nog veel kinderziektes. Maar het concept lijkt me succesvol.’
…..
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!