Nederlandse topjournalist mijdt ceo die praat in platitudes

Belangrijkste ‘no go’s’ voor de ceo, zo blijkt uit onderzoek: arrogant gedrag (75%), het niet beantwoorden van kritische vragen (73%) en praten in platitudes (62%). De laatste scoort in Nederland met 89% het hoogst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Arrogant gedrag van de ceo wordt door driekwart van de Europese journalisten als een ‘no go’ voor een interview gezien. Spaanse journalisten spannen de kroon: maar liefst 94% van hen geeft aan een interview te annuleren wanneer een ceo zich arrogant gedraagt. Nederlandse journalisten (78%) zijn veel meer dan onze overburen uit de UK (11%) en Ierland (14%) bereid om herziening van quotes of artikelen toe te staan. Bij het interviewen van de ceo van een bedrijf maakt de Europese journalist slechts mondjesmaat gebruik van sociale media als onderzoeksbron, slechts 16% doet dat. Hiermee staan social media pas op plaats 10 van de meest geraadpleegde onderzoeksbronnen.

Dit zijn enkele uitkomsten van een onderzoek dat is gedaan door Evident PR, samen met pr-bureaus van het PRGN (Public Relations Global Network) onder 165 journalisten in 14 Europese landen.

In het onderzoek werd topjournalisten uit heel Europa gevraagd naar wat zij verwachten van en belangrijk vinden in een interview met de ceo van een bedrijf.

Belangrijkste conclusies

Jaarverslagen zijn de belangrijkste bron van onderzoek voor Europese journalisten (64%). Daarna volgen persberichten, eerdere berichtgeving in de media en interviews.
Het meest genoemde advies van een journalist aan een ceo: Laat zien dat je uitstekende kennis hebt van je organisatie en de markt waarin je bedrijf actief is. Een ceo moet trouw zijn aan zijn persoonlijkheid, maar mag niet arrogant zijn.
Journalisten uit de UK, Ierland en Zuid-Europese landen zijn veel minder bereid tot herziening of aanpassing van citaten dan andere landen in Europa.
Duitse en Italiaanse journalisten doen grondig onderzoek naar het privé-leven van een ceo ter voorbereiding op een interview.
Sociale media worden nog niet gezien als belangrijke onderzoeksbron; slechts 16% van de Europese journalisten doet vooraf onderzoek naar de ceo via sociale media. Nederland loopt hierin voorop: vooral Twitter scoort hoog en wordt door 67% van de journalisten als onderzoeksbron gebruikt.

Opvallendste conclusies alle onderzochte landen (Europees gemiddelde, uitgedrukt in %)

Belangrijkste onderzoeksbronnen voor journalisten: jaarverslagen (64%), persberichten (59%), eerdere berichtgeving in de media (58%). Social media als onderzoeksbron komen pas op de 10e plaats met slechts 16%.
Favoriete locatie van de journalist voor het interview met de ceo: hoofdkantoor of productielocatie (67%), restaurants/bar (55%) en telefonisch interview (53%).
Belangrijkste verwachtingen die journalisten hebben van de ceo: uitstekende kennis van de onderneming en de markt (92%), persoonlijkheid (86%) en track record/prestatie (72%).
De belangrijkste ‘no go’s’ voor de ceo: arrogant gedrag (75%), het niet beantwoorden van kritische vragen (73%) en praten in platitudes (62%). De laatste scoort in Nederland met 89% het hoogst.
Journalisten zijn soms bereid om te onderhandelen: 41% van de journalisten staat altijd herziening van citaten toe. Daarentegen geeft  21% van de journalisten aan dat  herziening van het hele artikel afhankelijk is van de relatie met het desbetreffende bedrijf of het pr-bureau.

Verschillen tussen de Europese landen

Journalistieke onafhankelijkheid is cultureel bepaald: Angelsaksische (UK en Ierland) en Zuid-Europese landen (Spanje, Italië, Portugal) zijn veel minder bereid om herziening van quotes of artikelen toe te staan, in vergelijking met journalisten in Midden-, Oost- en Noord-Europese landen (zoals bijvoorbeeld Nederland, Polen, Denemarken). Duitsland is hierop een opmerkelijke uitzondering: van de journalisten zou 54% herziening van citaten toelaten; de herziening van het hele artikel is voor 7% van de ondervraagde Duitsers echter taboe.
Zwitserse journalisten maken het zichzelf gemakkelijk: eerdere berichtgeving over een bedrijf en zijn CEO is de belangrijkste onderzoeksbron voor 94% van de ondervraagde journalisten (tegenover 58% van het Europees gemiddelde). Zodra er over een CEO of een bedrijf op een bepaalde manier wordt geschreven, is het blijkbaar moeilijk de bestaande perceptie te veranderen.
Spaanse journalisten vinden goede omgangsvormen erg belangrijk: Arrogante CEO’s kunnen zelden goed overweg met journalisten. In Spanje kan dergelijk gedrag het imago van het bedrijf als geheel zelfs beschadigen. Voor maar liefst 94% van de Spaanse journalisten is arrogant gedrag dan ook de belangrijkste ‘no-go’ voor een interview (tegenover 75% van het Europees gemiddelde).

Over het onderzoek

Het onderzoek is een initiatief van Evident PR en PRGN (Public Relations Global Network). In totaal zijn 47 pr-bureaus aangesloten bij het PRGN netwerk op zes continenten. PRGN onderzocht aan de hand van een online enquête de wensen en gewoonten van 165 topjournalisten in 14 Europese landen wanneer zij een ceo interviewen. De landen waar het onderzoek plaatsvond zijn: Nederland, België, Denemarken, Finland, Duitsland, Polen, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje, Zwitserland, Hongarije.

Klik voor het volledige onderzoeksrapport.

FOTO: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie