‘Nederlands gezin heeft 4,4 device met scherm’

Kinderen hebben steeds vaker de beschikking over eigen mediadevices, maar televisie is met 83 minuten contacttijd per dag nog altijd het meest geconsumeerde medium onder kinderen van 6 t/m 13 jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stelt mediabedrijf Branddeli naar aanleiding van het onderzoek “My Media My Ads” van Viacom International Media Networks (VIMN), eigenaar van Nickelodeon. Het onderzoek werd door Viacom uitgevoerd onder 2.800 kinderen en hun ouders in zes Europese landen, waaronder Nederland.

Mediadevices
Op basis van het onderzoek concludeert BrandDeli dat Televisie ‘toonaangevend is’ op het gebied van gebruik en reclame-effecten en dat crossmediacampagnes een hoger reclame-effect hebben. In de Nederlandse gezinnen met thuiswonende kinderen van 6 t/m 13 jaar zijn er gemiddeld 4,4 devices met scherm aanwezig. In bijna alle ondervraagde huishoudens zijn televisies en computers of laptops te vinden (97-99%), 9 van de 10 huishoudens bezit een smartphone en 78% bezit een tablet. Kinderen bepalen grotendeels zelf de content waarnaar ze kijken en hebben ook steeds vaker de beschikking over eigen mediadevices. Een jaar geleden had 23% van de kinderen een eigen tablet, vandaag heeft 37% een eigen tablet. Het smartphonebezit is gestegen van 26% naar 34%.

Door de beschikbaarheid van verschillende mediadevices besteden kinderen een groot deel van de dag aan media: op een doordeweekse dag gemiddeld 198 minuten en in het weekend bijna 4 uur. Televisie kijken is (nog steeds) de favoriete bezigheid van kinderen en neemt met een gemiddelde van 83 minuten per dag het grootste deel van de tijd in beslag. Gevolgd door een tablet (48 minuten), computer / laptop (46 minuten), en de smartphone (30 minuten).

Ruim 70% van de Nederlandse kinderen herinnert zich tv-commercials. Voor de overige mediatype is dit beduidend lager: 27% herinnert zich buitenreclame, 26% online advertenties, 23% bioscoopreclame en 22% advertenties in magazines. 18% van de kinderen zegt dat hij of zij zich reclame herinnert op hun tablet en 12% op de smartphone. De studie toont ook aan dat crossmediacampagnes een grotere impact hebben op kinderen dan campagnes waarbij een enkel medium wordt ingezet.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie