‘Geven in Nederland’ is een tweejaarlijks onderzoek naar het geven van geld en tijd door individuen, huishoudens, bedrijven, fondsen, goededoelenloterijen en vrijwilligerswerk.
Uit het onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat in 2005 Nederland bijna 4,4 miljard euro heeft gegeven aan liefdadigheidsdoelen. In 2003 was dat nog ruim 4,9 miljard euro. Het zijn met name bedrijven die minder hebben bijgedragen met giften en sponsoringen. In 2003 gaven zij 2,27 miljard euro en in 2005 1,51 miljard euro.
Met 18 procent kreeg het doel de kerk en levensbeschouwing het meeste geld, internationale hulp (17 procent) staat op de tweede plek en sport en recreatie (16 procent) op drie . De minste giften ontvingen cultuur (7 procent) en onderwijs en onderzoek (6 procent).
Niet alleen ontving de kerk de meeste giften, ook heeft zij samen met sportverenigingen de meeste vrijwilligers. Wat betreft vrijwilligerswerk treedt een stabilisatie op in het aantal vrijwilligers.
Het onderzoek toonde tevens aan dat de tsunami in 2004 een nieuw ‘geefpubliek’ genereerde. Van alle giften was 40 procent afkomstig van nieuwe gevers. Toch is het vertrouwen van het publiek in de besteding van tsunami-gelden gedaald. Begin 2005 had 70 procent vertrouwen in een goede besteding, nu is dat 50 procent.
Het vertrouwen in goede doelen in het algemeen is in de afgelopen twee jaar gestegen van 30 naar 40 procent. (ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!