Een nieuwe studie van Mastercard in Europa toont aan dat grensoverschrijdende uitgaven in 2004 met MasterCard (krediet) en Maestro (debet) opliepen tot 13.9 miljard euro, een stijging van 12 procent in vergelijking met 2003.
Uit het onderzoek bleek verder dat de online uitgaven van Nederlandse kaarthouders steeg met 46 procent tot 193 miljoen euro. Ons land bekleedt hiermee de tweede plaats.
Alleen de Duitsers doen het in absolute cijfers nog beter met 250 miljoen euro. De top drie sectoren die het meest konden profiteren van de groei in grensoverschrijdende Europese uitgaven zijn voor Nederland de hotel-sector (132 miljoen euro), de kledingwinkels (104 miljoen euro) en benzinestations (73 miljoen euro).
Nederlandse kaarthouders waren in totaal goed voor 2 miljard euro of een stijging van 7,3 procent. Enkel burgers uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk besteden met respectievelijk 3,5 miljard euro en 2,6 miljard euro meer geld over de grens.
Deze gegevens komen uit het MasterInsights rapport dat grensoverschrijdende uitgaven via de meer dan 350 miljoen gebruikers van MasterCard- en Maestro-kaarthouders in 24 Europese landen analyseerden.
Volgens het rapport zijn de twee grootste redenen voor de groei van het Europese grensoverschrijdende betalingsverkeer:
(1) een stijging van 22 procent in grensoverschrijdende debetuitgaven en
(2) de indrukwekkende groei van 67 procent in online betalingen via het Internet, de telefoon en postorderbedrijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!