De mossel, het meest gegeten schelpdier in Nederland, heeft een eigen dansje gekregen: ‘De Mossel’. Een campagne van het Nederlands Mosselbureau moet de mosselconsumptie in ons land een boost moet geven, niet alleen door te benadrukken hoe eenvoudig het eigenlijk is om mosselen klaar te maken, maar ook door het duurzame karakter van mosselen over het voetlicht te brengen (bureau Food Cabinet, regie Sjors Baarveld, videoproductie Bruut Amsterdam). Dit is het filmpje:
Zichtbaarheid
De doelstelling van de campagne zoals vermeld in de aankondiging van het bureau, luidt: ‘De zichtbaarheid van het product verbeteren en inspelen op de behoeftes van consumenten aan gemak, variatie en producten van een duurzame herkomst.’ Bovendien willen de mosselkwekers een jongere doelgroep aanspreken. Maar hoe kan het eigenlijk dat consumenten niet weten dat ons nationale schelpdier zo duurzaam is? Tilly Sintnicolaas van het Nederlands Mosselbureau licht de campagne verder toe.
‘Het antwoord op deze vraag begint al een stukje eerder: de kennis over mosselen in het algemeen is in Nederland nog heel laag. Dat komt doordat mosselen te weinig zichtbaar waren. Dat is precies de reden voor deze campagne, die als doel heeft om het product bekender en toegankelijker te maken.’
‘Mosselen staan als product nauwelijks op de radar, en dus ook niet de goede eigenschappen ervan. Dit biedt ook gelijk een kans: steeds meer consumenten zijn op zoek naar alternatieve en meer lokale eiwitbronnen, het wordt zelfs aan veel producten extra toegevoegd. Door mosselen aan een recept toe te voegen, heb je meteen een duurzame en natuurlijke bron van eiwitten in een gerecht.’
‘Er zijn twee redenen die mensen tegenhouden. Allereerst speelt de zichtbaarheid op de winkelvloer een rol. Mosselen liggen vaak onderin het schap vanwege de grote verpakking. Er is actieve communicatie nodig om mosselen meer top of mind te maken.’
‘Daarnaast denken veel mensen dat het ingewikkeld is om mosselen klaar te maken, dat het bijvoorbeeld veel spoelwerk vraagt. Dit terwijl je binnen tien minuten een mosselgerecht op tafel zet. Dat gemak benadrukken we nu door op een luchtige manier te laten zien dat je mosselen kan toevoegen aan recepten die veel mensen al maken, zoals een curry of pasta.’
‘Het is niet onze ambitie om de volgende Macarena te worden. We willen vooral laten zien dat mosselen koken een leuke en vooral makkelijke aangelegenheid is; als je het al dansend kunt bereiden dan kan elke thuiskok ermee aan de slag. De mosseldans is natuurlijk wel iets wat we meer gaan laden in de campagne. We gaan een contest uitzetten en via social media zullen we het nog meer onder de aandacht brengen.’
Mosselen, hoezo duurzaam?
Mosselen voeden zichzelf met algen en hebben geen visvoer nodig. Ze hebben een aanzienlijk lagere milieubelasting dan ander dierlijk eiwit. De mosselkweek is sinds 2011 MSC gecertificeerd als duurzame visserij.
‘We hebben het “merk” Zeeuwse Mosselen inderdaad niet heel prominent naar voren laten komen omdat dat voor mosselen iets minder relevant is. Als Nederlandse consumenten voor mosselen kiezen, dan zijn dat over het algemeen namelijk al mosselen uit Zeeland, omdat de markt vanuit daar wordt bediend.’
‘De sector zoekt naar een goed alternatief voor de plastic bak. De grootste uitdaging is de houdbaarheid van het product: de keuze voor plastic heeft onder meer te maken met het vasthouden van vocht. Mosselen zijn een levend product, waarbij het vocht en het toevoegen van koolstof en zuurstof van groot belang zijn om vijf dagen houdbaarheid te garanderen.’
‘Eén van de stappen die al wel is genomen, is dat het type plastic van de folie op de bak wordt aangepast, zodat het makkelijker gescheiden kan worden.’
Over de campagne:
De commercial wordt uitgezonden op de televisiezenders van NPO, online en via social media. Ook is de campagne te horen op de radio en wordt er social content gedeeld.