Is het een zwaktebod om grote sterren voor jouw merk in te zetten? Welnee, het gebeurt al sinds mensenheugenis. Zorg alleen dat je het goed doet, zodat het niet tegen je werkt.
Oprah, Bieber en Rihanna
- Oprah Winfrey verstuurde deze tweet en dat leverde 12 miljoen dollar op. 12 miljoen? Ja, want de waarde van de aandelen stegen direct. Best lekker!
- Justin Bieber en topmodel Kendall Jenner gaven de gloednieuwe campagne van Calvin Klein een zetje. Binnen een dag een miljoen likes en een veelvoud aan aantal bereikte mensen.
- Rihanna gebruikte haar fans niet voor een merk, maar voor haar eigen nieuwe single. Ze dropte #WORK en zorgde ervoor dat al haar sociale accounts er gelikt uitzagen. Ze stormde daarmee de hitlijsten in en #WORK werd ruim 430.000 keer betwitterd.
FIRST SINGLE #WORK ft. @Drake from #ANTI is here!! Listen up --> https://t.co/CYqrvPRahc pic.twitter.com/0WvHi4x3Ut
— Rihanna (@rihanna) 27 januari 2016
HelloFresh
Een influencer hoeft overigens geen wereldster te zijn. En een influencer kan ook negatief over je schrijven. Dat ondervond HelloFresh vorige week, toen Sidney Vollmer @sidneyvollmer/fuck-you-hellofresh-ac44152b8e0a#.w7rberjp3" target="_blank">over hun blogde. Willemijn Vader schreef op CommunicatieOnline wat zo’n blog doet voor je PR.
Stukje over de #voedseljehovas van #hellofresh gaat zojuist door de 125K views heen. Zou het dan tóch een druppel verschil kunnen maken?
— Sidney Vollmer (@SidneyVollmer) 24 januari 2016
Media Markt
En het mooie aan sociale media is: je hoeft niet per se influencer te zijn om bereik te genereren op sociale media. Deze tweet werd bijvoorbeeld veel en door de redactie van RTL Nieuws zelfs bijna letterlijk overgenomen. En zo belandde ook Media Markt onverhoopt in een social media shitstorm.
Het toont maar weer aan dat je als bedrijf transparant moet zijn, anders word je gefileerd op social. Als je niks te verbergen hebt, is het helemaal niet erg om influencers over je te laten tweeten. De consument bepaalt zelf wel of hij het authentiek vindt.
Ik sluit het weekoverzicht af met een onderzoek. Newcom publiceerde het geruchtmakende Social Media Onderzoek 2016. Hier vind je een samenvatting!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!