Mobiel adverteren onder de loep

Mobiel is booming, maar hoe ervaart de consument mobiel adverteren? Sanoma Media onderzocht zes reclamevarianten op NU.nl. Resultaat: een nieuw formaat in het Sanoma Media portfolio, de half page banner.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mobiel is explosief aan het groeien. Mobiel internet heeft de massa bereikt en apps en mobiele sites worden steeds populairder. De volgende ontwikkeling is mobiel adverteren, dat nu volop kansen biedt om onderscheidend en opvallend te zijn. Bovendien zijn de resultaten, mits relevant en passend bij het medium ingezet, goed.

Langs de meetlatEr zijn verschillende advertentievormen mogelijk, die Sanoma Media onlangs tegen de meetlat van de consument hebben aangehouden in een onderzoek. Daaruit blijkt allereerst dat reclame op smartphone veel impact kan genereren. Maar geldt dat voor alle mobiele advertentievormen en waar moet je als adverteerder rekening mee houden?

De beleving van reclameHet onderzoek, dat Veldkamp in opdracht van Sanoma Media uitvoerde, was op basis van zes reclamevarianten op NU.nl. Belangrijkste vraag: hoe beleven consumenten reclame op hun smartphone? Vallen de verschillende advertentievormen op? Storen ze wel of niet? Kortom, hoe zetten we het medium het beste in? Zoals gezegd, reclame op smartphone genereert veel impact. Negen op de tien ondervraagden heeft de reclames gezien en meer dan de helft heeft het reclamemerk spontaan herkend.

Vrolijk makendDe zes reclamevarianten roepen verschillende belevingen en reacties op. De irritatiefactor is het laagst bij de standaard- en half page banner. De laatste komt zelfs als zeer positief uit de bus als passend bij NU.nl maar bovendien ook als informatief, vrolijk makend en stimulerend. Bij deze uiting blijft de media- en nieuwsbeleving van NU.nl bovendien goed overeind.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie