Minder omzet voor Unilever

Unilever maakte in het vierde kwartaal van 2013 minder omzet, maar meer winst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo werd dinsdagochtend 21 januari bekend gemaakt. De FMCG-gigant had last van de zwakke economie in de ontwikkelde markten en de dure euro. Maar ook de groei in opkomende markten zwakte af. 

De omzet in het vierde kwartaal van 2013 kwam uit op 11,8 miljard euro. In dezelfde periode in 2012 was dat 12,6 miljard euro, en in het derde kwartaal 12,5 miljard.

Voor heel 2013 kwam de omzet uit onder 50 miljard, om precies te zijn op 49,8 miljard euro; een daling van 3 procent. Ongunstige wisselkoersen hadden in 2013 een negatief effect van 5,9 procent op de omzet, aldus het ANP.

De operationele winst over heel 2013 steeg wel, naar 7,5 miljard euro, een stijging van 8 procent. De nettowinst ging met 9 procent omhoog tot 5,3 miljard euro.

Minder groei opkomende markten
De onderliggende omzetgroei in opkomende markten bedroeg 8,4 procent. Het verkoopvolume nam daar toe met 5,3 procent. Toch sprak Unilever van een afzwakkende groei in opkomende markten, omdat &;economische onzekerheid en zwakke valuta op de vraag van consumenten drukken&;. Financieel topman Jean-Marc Huët ziet desalniettemin geen grote problemen voor Unilever. &;Dit is waar de groei is.&In China realiseerde Unilever in het vierde kwartaal groei in de dubbele cijfers, aldus Huët.

In Europa gingen de verkopen verder achteruit. De omzetdaling was vooral voelbaar in de tak Levensmiddelen. Volgens Huët lijkt de situatie in Europa zich wel te stabiliseren. Soepen en sauzen lieten in 2013 een zwakke performance zien. In Nederland en België is de Knorr-campagne What’s for Dinner? net van start. De campagne wordt in 7 markten uitgerold.

Nieuwe lanceringen
De divisie Persoonlijke Verzorging wist nog wel te groeien. In de categorie Persoonlijke verzorging profiteerde TRESemmé bijvoorbeeld van lanceringen in landen als India en Indonesië. Dove Repair is nu verkrijgbaar in 50 landen, Toni & Guy werd gelanceerd in de VS en Lux Hair (opnieuw) in Japan en China, met goede eerste resultaten. Ook Lifebuoy Clini-Care10 voer wel bij de promotie van handenwassen, en Axe Apollo werd ook goed verkocht, net als de nieuwe, milieuvriendelijkere compacte deodorants. 

Thee groeit ook, met de recente lancering van Lipton K-Cups in de VS, en Brooke Bond in India. Het sojadrankje Ades blijft het echter slecht doen, het product moest vorig jaar een keer worden teruggehaald uit de winkel. Unilever probeert met het merk Soy Force de vraag van consumenten weer op te bouwen.

In Brazilië werd er geinnoveerd met een &;ultrasnelle spray&; voor Cif, en waren er introducties als &;Domestos Longer Lasting Germ Kill&; en &;Sunlight Power of 100 Lemons&;.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie