2014 is het jaar waarin mobile steeds meer geïntegreerd werd in de mix; de term mobile first wordt veel genoemd door brands én uitgevers. In 2015 gaan we werken aan de integratie van onze mobiele strategie in de doelstellingen van ons bedrijf. En gaan we eindelijk luisteren naar onze doelgroep. Dit uit zich in 5 onmiskenbare trends voor het gloednieuwe jaar.
Veranderende definitie van mobiel
We hebben het er vaak over; wearables, smart cities, the Internet of things. Het is een gegeven, de manier waarop een consument met een brand omgaat, verandert en deze verandering gaat snel. Momenteel praten we over mobiel als we het hebben over smartphones en tablets, maar deze definitie vervaagt in 2015 en gaat meer producten, apparaten en zelfs gebouwen omvatten.
Mobile-optimalisatie wordt nóg belangrijker
Optimalisatie voor mobiel is al een hoge prioriteit voor brands maar wordt in 2015 nog belangrijker. Met een app of een responsive site alleen kom je er niet, ook email, content, social en andere online communicatie moeten aangepast worden op smartphone en tablet. Bovendien willen we offline ook een goede mobiele ervaring, denk hierbij aan de uitrol van beacons, NFC en m-commerce.
De mix van social en mobile
Ad spends op social media zullen blijven stijgen omdat merken zich steeds meer bewust zijn van het belang van deze media inzet. In 2014 zagen we al een groei van advertentie inkomsten voor Facebook, en meer dan de helft (62%!) van deze omzet komt uit mobiel. Het is dus niet meer dan logisch dat we het ultieme uit beide mediakanalen gaan combineren. Ik denk hierbij concreet aan het combineren van audiences uit social met targeting mogelijkheden van mobiel, maar ook aan het gebruik van formaten die we veelal op facebook en twitter zien.
Storytelling
Brands realiseren zich steeds meer dat hun doelgroep wil communiceren en interacteren met hun vrienden en kennissen en niet met bedrijven. In plaats van dat we campagnes creëren en bedenken vertellen we nu stories, om zo een loyale fanschare te verzamelen. Mobiel speelt hier als meest persoonlijke medium een overduidelijke rol in en kan merken helpen hun doelgroep te entertainen en te activeren.
Nieuwe en relevantere advertentie formaten
In 2015 wordt steeds meer geinvesteerd in mobile content marketing. Deze (voornamelijk video en visuele) content is gemakkelijk leesbaar op mobiele apparaten en speelt in op de mobiele gewoonten van de doelgroep.
Al zal native advertising ook in 2015 een buzzword blijven, marketeers zullen manieren moeten bedenken om deze vorm van advertising (zeker op mobiel) relevanter en minder commercieel te maken. In 2015 zullen we steeds meer samenwerkingen zien tussen uitgevers en brands waarbij sponsored content specifiek gecreëerd wordt om primaire content aan te vullen of versterken.
Mobile first wordt consumer first, een mobiele strategie anno 2015 speelt in op de behoeften en wensen van de doelgroep, is geen op zichzelf staand project maar een onderdeel van de missie en visie van een brand of publisher en is niet meer zo device afhankelijk maar een ultieme mix van de laatste technologieën.
Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover, welke verwachtingen hebben jullie voor mobile marketing in het nieuwe jaar?
Babs van Gisbergen is oprichter van B! mobile consultancy en stedenmanager bij Appril.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!