Foto: MediaMonks wint felbegeerde FWA 100 Trophy
In geen enkele branche worden zoveel prijzen uitgereikt als in het marketing- en communicatievak. Om zoveel mogelijk van die prijzen in de wacht te slepen, zoekt productiebedrijf MediaMonks een pr-medewerker die zich volledig richt op awards winnen.
Pr-aandacht belangrijker dan champagne
‘Awards zijn een manier om te meten of een bureau goed werk maakt’, vindt internationaal marketingmanager Nik Penhale Smith. ‘In onze sector houdt iedereen van een feestje, maar het gaat niet alleen om dat juich- en champagnemoment. De pr-aandacht die awards genereren voor het project is een belangrijke reden waarom MediaMonks de awardshows en deze functie zo serieus neemt.’
Elkaar een high-five geven
Een award is voor Penhale Smith meer dan erkenning van goed werk. ‘Het is goed voor de samenwerking tussen bureaus en merken om elkaar een high-five te kunnen geven. Daarnaast helpt prijzen winnen ons om nieuwe klanten binnen te halen.’
Hij vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de projecten van MediaMonks zien. Daarom verzorgt het productiebureau samen met pr-bureau FinchFactor de communicatie rondom lancering van diverse projecten. ‘We zijn het afgelopen jaar flink gegroeid. Daardoor is het aantal projecten en de diversiteit van het werk toegenomen. We komen in aanmerking voor meer en meer verschillende awards.’
Tijd voor een specialist
Daarom was het volgens Penhale Smith en directeur Victor Knaap tijd voor een vaste Awardsmonk binnen het team. ‘Case films, joined PR en awardshow-inzendingen zijn echt een specialisme’, vindt de marketingmanager. ‘Het is bovendien heel tijdrovend.’
Hij zoekt ‘een communicatief sterk persoon die bruggen kan slaan tussen de doelen van de reclamebureaus en de marketeers, de vakjury's en het publiek’. Als Awards Monk moet je in anderhalve minuut kunnen uitleggen wat een project bijzonder en prijswaardig maakt. ‘De ideale kandidaat zorgt dat projecten de (jury)aandacht en erkenning krijgen die ze verdienen. Hij of zij krijgt onze inzendingen vóór de deadline in de onmogelijke content management systemen van de verschillende awardshows.’
Lokale, regionale en internationale prijzen
MediaMonks doet mee met lokale, regionale en internationale awards. ‘Uiteraard is zichtbaarheid van belang. We hebben hierin lokale, regionale en globale doelstellingen. In Nederland zijn de ADCN, de SpinAwards en de Dutch Interactive Awards belangrijk. In Amerika de One Show, in Azië SpikeAsia. Op digitaal gebied zijn de FWA, Awwwards, Lovies en Webbies mooie waarderingen. En Cannes Lions is natuurlijk nog steeds de heilige graal.’
Verwachting voor Cannes
In 2016 won het bedrijf 125 awards, waaronder 14 Leeuwen. Met de hulp van de Awardsmonk moeten dat er nog meer worden, al heeft directeur Knaap dit jaar geen hoge verwachtingen voor Nederland in Cannes. In januari sprak hij een pessimistische verwachting uit: hij denkt dat Nederland niets gaan winnen op digitaal gebied. Volgens hem zijn er te weinig goede projecten en hij wijt dat aan tijd- en geldgebrek. ‘Reclamebureaus krijgen marketingbudgetten en -deadlines, maar hebben juist het geld en de tijd van IT nodig’, zegt hij.