Het kabinet zet de versoepelingen van de coronamaatregelen door, en neemt daarmee een risico, lieten coronaminister Ernst Kuipers en minister-president Mark Rutte weten tijdens de persconferentie. Ze vinden dit aanvaardbaar omdat voortzetting van de maatregelen 'onze gezondheid' beschadigt en te ingrijpend is voor bepaalde sectoren. Ook was het draagvlak voor het strengere coronaregime aan het slinken.
Volgens Kuipers en Rutte zijn de versoepelingen een risico. De premier deed daarom een beroep op de Nederlanders zelf: ‘Het is aan ons allemaal dat dit gaat lukken, door ons aan de basisregels te houden.’
Daarvoor is wel een trendbreuk nodig, want uit het meest recente onderzoek van Campagne-effectmonitor 'Alleen Samen' blijkt dat Nederlanders de meeste gedragsmaatregelen zat zijn en deze minder naleven dan ze begin december nog deden.
Het draagvlak is flink geslonken in die periode, mensen zijn kritischer. Waar in december zo’n 30 procent aangaf dat de maatregelen mensen te veel beperkt in hun vrijheid was dat begin januari gestegen tot zo’n 45 procent.
Minder afstand
Dat is terug te zien in de naleving. Het draagvlak en de naleving van de maatregel om elkaar de ruimte te geven is na een stijging begin december flink afgenomen in januari. Waar 75 procent in december aangaf zich meestal of altijd aan de afstandsregels te houden in december was dat in januari nog zo’n 60 procernt
Minder ventileren
Het aandeel dat goed ventileert daalde in dezelfde periode van twee op de drie naar de helft van de mensen. Ook de motivatie om vaker je handen te wassen met zeep is afgenomen ten opzichte van begin december.
De houding ten aanzien van het dragen van een mondkapje blijft wel op alle aspecten gelijk vergeleken met begin december. Ten opzichte van half oktober is de motivatie om een mondkapje te dragen geleidelijk toegenomen. De motivatie om een mondkapje te dragen blijft stabiel. Een grote meerderheid draagt een mondkapje in de supermarkt en in het openbaar vervoer.
Campagne Alleen Samen lager gewaardeerd
In het onderzoek werd ook gevraagd hoe Nederlanders de campagne 'Alleen Samen' waarderen. Het cijfer van 7,1 dat ze geven ligt onder het gemiddelde van Rijksoverheidscampagnes (7,6). Ook de uitingen worden minder goed gewaardeerd.
Het bereik en de boodschapoverdracht van de campagne zijn gemiddeld, al wordt de TVC Feestdagen onder gemiddeld en de Radiospot over de boosterprik juist bovengemiddeld herkend.