Dit liveblog is afgesloten. Volg de ontwikkelingen rondom het coronavirus in ons nieuwe liveblog.
De supermarktbranche zal door de coronacrisis wezenlijk veranderen: klanten schuiven op in de richting van digitiaal, zegt Albert Heijn-directeur Marit van Egmond tegen Distrifood. ‘Meer klanten gebruiken vaker de zelfscan. Ook online en de digitalisering krijgen een enorme impuls. Onze app is deze weken 400.000 keer gedownload.’
Omdat we er nog even aan moeten wennen dat thuiswerken voorlopig de nieuwe norm is, verlopen veel video-vergaderingen nog niet altijd even soepel. Veel thuiswerkers hebben op Twitter hun blunders gedeeld, met als twijfelachtig hoogtepunt de baas die in een aardappel veranderde.
Fastfoodketen KFC heeft de ‘Finger lickin’good’-campagne teruggetrokken. Fans kwamen massaal in opstand omdat de zowel de slogan als de campagne ongepast vonden tijdens de COVID-19 pandemie.
Adidas heeft woensdag zijn excuses aangeboden aan Duitse consumenten, in een poging het vertrouwen te herstellen. Dinsdag werd bekend dat het Duitse sportmerk aanspraak wilde maken op het noodfonds voor huurders voor noodlijdende retail, tot grote woede van Duitsers, die het steenrijke Adidas een gebrek aan solidariteit verweten. Adidas laat nu weten dat het zelf de huur betaalt. Wel zegt het bedrijf dat het een overbruggingskrediet nodig heeft, meldt de Süddeutsche Zeitung.
In tijden van social distancing hebben we behoefte aan rustige en thematische muziek, blijkt uit onderzoek van Spotify. De streamingsdienst nam de afgelopen week 'significante veranderingen' waar in ons luistergedrag.
Mercedes-Benz Nederland heeft via LinkedIn iedereen bedankt die de richtlijnen voor social distancing opvolgt. Om dat bericht kracht bij te zetten, komt Mercedes met een nieuw logo, gemaakt door een medewerker. 'Door samen te werken kunnen we het virus succesvol bestrijden. Onze collega Marcel Hobrath creëerde speciaal dit logo, waarvoor dank!' Ook andere grote merken veranderden hun logo's in verband met social distancing.
Consumenten hamsteren steeds minder. Vorige week verkochten de supermarkten voor 838 miljoen euro aan artikelen. Dat was ruim 10 procent minder dan een week eerder. Toch verkopen supermarkten nog altijd flink meer dan normaal gesproken in deze periode. De omzet van vorige week lag bijvoorbeeld 8,6 procent hoger dan in dezelfde week vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van Nielsen. De marktonderzoeker meldt: ‘Mensen passen zich meer aan het nieuwe ritme aan.’
Het lijkt nu nog ver weg, maar het post-coronatijdperk gaat op een zeker moment aanbreken. Wat te doen als marketeer? Gaat het roer compleet om? Trendwatchers, reclamemensen en andere visionairs verkennen het post-coronalandschap voor marketingprofessionals. Dertien visies op een rij.
Volgens KPN hoeven we hoeven niet bij elkaar te zijn om samen te zijn. Dat is de gedachte achter de nieuwe campagne van de telecomgigant: ‘Houd afstand. Houd contact’.
De lijst van (mode)bedrijven die zorgpersoneel een helpende hand bieden, wordt met de dag langer. Nieuwste in de rij is Burberry, dat een transformatie maakt van trenchcoats naar pakken en maskers voor ziekenhuispersoneel. Dat meldt de Britse krant The Standard.
Vanwege de coronacrisis is er geen adverteerder meer die inhaakt op 1 april-grappen. Jos Burgers, auteur van ‘Thuis ben ik niet zo leuk’, weet waarom. ' Je kan moeilijk een virus voor aap zetten.’
Gamma heeft een nieuwe campagne gelanceerd om ervoor te zorgen dat mensen afstand blijven houden. De posters zijn ontwikkeld in samenwerking met Wunderman en mogelijk gemaakt door de buitenreclamereuzen van JCDecaux.
Gebarentolk Irma, die de afgelopen weken tijdens de persconferenties van Rutte in de Nederlandse huiskamers verscheen, roept heel Nederland op: Let een beetje op elkaar, maak een sympathiek gebaar. Bekijk de video, oefen het gebaar en film jezelf als je het onder de knie hebt!
Vrouwenmagazine Grazia zet in plaats van de gebruikelijke celebs vrouwelijke gezondheidsmedewerkers op de cover. De dames in de frontlinie-worden beschouwd als voornaamste personen in het gevecht tegen COVID-19.
De Reclame Code Commissie krijgt klachten binnen over reclames waar mensen zich voor de coronacrisis waarschijnlijk niet druk over hadden gemaakt. Reclames met oproepen als “Ga fietsen” of “Stuur je kinderen naar buiten” zijn sommige televisiekijkers een doorn in het oog.
Rituals heeft 3000 geschenksets aan het Amsterdamse ziekenhuis OLVG gedoneerd. Het ziekenhuis laat via Twitter weten blij te zijn met de gift: 'Zo kan iedereen goed voor zichzelf blijven zorgen'.
Vrouwenmagazine Grazia zet in plaats van de gebruikelijke celebs vrouwelijke gezondheidsmedewerkers op de cover. De dames in de frontlinie-worden beschouwd als voornaamste personen in het gevecht tegen COVID-19.
Met de actie ‘Steun je stamkroeg’ roept likeurproducent Schrobbelèr op om online alvast een rondje te bestellen. Op de website www.steunjestamkroeg.nl kunnen (stam)gasten een waardebon aanschaffen die ze later bij hun favoriete kroeg kunnen inwisselen.
Amsterdamse boekhandels hebben besloten om samen te werken in de strijd tegen de coronacrisis. Liefst 21 hoofdstedelijke boekhandels, waaronder Linnaeus Boekhandel en American Book Center, gaan samenwerken en roepen Amsterdammers op hun leeshonger te stillen bij een van de lokale boekwinkels.
De omzet van Hema is zo hard gedaald, dat gevreesd wordt voor zijn voortbestaan. Dat meldt het FD op basis van een brief die Hema-topman Tjeerd Jegen vorige week aan verhuurders van Hema-panden heeft gestuurd. Jegen deelt in die brief mee dat Hema over de maanden april en mei slechts de helft van de verschuldigde huur zal betalen. Alle buitenlandse Hema-filialen zijn dicht. In Nederland is Hema nog wel open, maar daar is de omzet een derde lager.
Ondernemers in de Nederlandse evenementenbranche zien bijna de helft van hun verwachte omzet van 7,4 miljard euro verdampen. Dat heeft dramatische gevolgen voor de werkgelegenheid: naar verwachting zullen 48.000 werkplekken verdwijnen. 'Deze cijfers laten zien dat het nu écht noodzakelijk is dat er snel steunmaatregelen komen om een enorme kaalslag in de branche te voorkomen’, aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA.
Bierbrouwerij AB InBev doneert vandaag 5.000 flessen handgels aan ziekenhuizen en zorginstellingen. De handgels zijn gemaakt van de rest-alcohol na het brouwen van - opmerkelijk genoeg - alcoholvrij bier. 'Zo hopen we een kleine bijdrage te kunnen leveren aan de strijd tegen COVID-19, een strijd die we alleen samen kunnen winnen', laat woordvoerder Wilco Heiwegen weten. De brouwer is lang niet het enige bedrijf dat de zorg een helpende hand biedt.
Gisteren:
Premier Mark Rutte en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge maken bekend dat de maatregelen zeker tot 28 april worden verlengd. Veel reacties op sociale media gaan over de persconferentie zelf, de meeste positief. Van 'helder en menselijk' tot prima beeldregie en de Tolk of the town. Lees hier ons verslag.
Een flink deel van de eerder opgenomen paascommercial van Albert Heijn kon de prullenbak in. Regisseur Jelle de Jong regisseerde de aanvullende opnames op afstand... middels video-conferencing.
Dat het een andere Pasen wordt dan anders, behoeft geen uitleg. Daar speelt Albert Heijn met een nieuwe campagne op in.
Bedrijven die in zwaar weer terecht zijn gekomen, kunnen vanaf volgende week een beroep doen op de noodmaatregel voor het behoud van werkgelegenheid (NOW). Talmon Kochheim, directeur VEA, verwacht dat vrijwel alle bedrijven uit de branche er aanspraak op zullen doen. 'Iedereen heeft pijn, daar gaat niemand de komende tijd onderuit komen.'
Tineke Meijerman, woordvoerder Facebook Nederland, zegt dat Facebook investeert in de nieuwsindustrie omdat de sector onmisbaar is voor berichtgeving rondom de coronacrisis. Verwacht zij dat een deel van het geld ook zal landen bij Nederlandse nieuwsmedia?
Facebook gaat noodlijdende mediabedrijven steunen met in totaal 110 miljoen euro. Een kwart daarvan gaat naar een noodfonds. De overige 75 miljoen dollar geeft Facebook uit aan reclame in nieuwsmedia.
Zullen we vanaf nu gewoon stoppen met die flauwe, tenenkrommende gefotoshopte logootjes waarin er meer ruimte tussen één of twee onderdelen is aangebracht? Het is flauw, veel te makkelijk en vertelt je bovendien niks nieuws over een merk.
Het enige wat het wel zegt is: hou afstand. En tja, laten we dát nou met z'n allen juist al 1000 keer per dag uit allerlei ándere hoeken horen.