Overslaan en naar de inhoud gaan

Cijfers over de supermarktgekte in 10 bullets

Dit is de meest recente update van IRI met omzet-inzichten over supermarkt, online, convenience, drogisterijen en slijterijen.
Hamsteren!
Hamsteren!
© ANP Foto, Bart Maat
Hamsteren!
Hamsteren!
© ANP Foto, Bart Maat

De supermarkt- en andere gekte in cijfers:

  • Binnen Totaal Supermarkten werd in week 11 een omzet gerealiseerd van 996,3 Miljoen; een stijging van 32,3 procent (+€243M) t.o.v. dezelfde week vorig jaar en een omzet die 11 procent hoger lag dan in de kerstweek (wk 51 2019).
  • Ook binnen drogisterijen groeit de omzet ten opzichte van vorige week met ongeveer 20 procent. Binnen drogisterijen is wel een wat grilliger omzetverloop dan binnen supermarkten, dus het is niet met 100 procent zekerheid dat dit ook volledig toe te schrijven is aan hamstergedrag naar aanleiding van corona, maar zeker grotendeels.
  • Slijterijen blijven stabiel: 0,9 procent. Geen ‘stock-piling’ hier.
  • Online groeit slechts met 8 procent ten opzichte van vorige week. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het wel een groei van bijna 50 procent. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de beperktere capaciteit die er online is. We verwachten hier volgende week wel hogere groeicijfers.
  • Convenience-stores zoals AH to Go en Jumbo-city winkels) dalen met 8 procent ten opzichte van vorige week. Veel convenience stores (vooral op stations), ervaren minder traffic waardoor de omzet daalt.
  • Gekeken naar de regio’s is de uplift in het noordwesten het hoogst: 36,5 procent. Dit is opmerkelijk, aangezien juist in het zuiden veel meer besmettingen zijn.

Hoe is de situatie in de landen om ons heen?

  • IRI heeft in samenwerking met de Boston Consultancy Group een analyse gemaakt op Italië, Frankrijk, UK en US. Een paar highlights daaruit:
  • Toiletpapier, home care en OTC healthcare laten gigantische uplifts zien over alle markten heen.
  • Trends vanuit Italië en Frankrijk laten zien dat de toegenomen vraag naar producten langdurig (weken) aan zal houden.
  • In Italië zien we sinds de start van stock-piling (16 februari) de groei stabiliseren op food-categorieën.

 

related partner content for mobile comes here

IRI Nederland is aanbieder van onder meer marktinformatie op het gebied van FMCG en retail

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in