Wie de komende twee weken door het Londonse metrostation Clapham Common loopt ziet geen advertenties, maar katten. Op de toegangspoortjes, 54 roltrappanelen en 14 posters staan je foto’s van poezen en katers uit het lokale asiel.
Het is een actie van Glimpse, een groep creatieve mensen die iets goeds willen doen voor de wereld. In mei hielden zij een crowdfundingactie om alle advertenties in een Londens metrostation te vervangen door kattenfoto’s. De campagne kreeg een hoop aandacht. Lindsey Quinlan van dierenasiel Battersea benaderde het collectief en bood de asielkatten aan als modellen. Het opvangcentrum hoopt natuurlijk dat forenzen op slag verliefd worden en langs komen om de dieren te adopteren.
Goed gevoel
Er zit geen commerciële gedachte achter de actie, de initiatiefnemers willen mensen ‘een goed gevoel geven’. ‘We hopen dat deze actie het leuker maakt om rond te lopen in het metrostation’, vertelt oprichter James Turner aan AdWeek. ‘We vragen mensen niet om iets te kopen, maar om eens na te denken over wat belangrijk is in het leven. Dat zijn misschien geen katten, maar het is waarschijnlijk iets wat je niet in een winkel vindt.’ @Jamesturn/why-we-just-replaced-68-tube-adverts-with-cat-pictures-9ed1ae1177d0#.o48jtxpbj" target="_blank">Lees meer op de blog van Glimpse.
De actie is volledig gefinancierd door donateurs, er zit geen bureau achter. Glimpse is nu al bezig met een volgende ‘take-over’. Waarschijnlijk spelen honden daarin de hoofdrol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!