Het staat bekend als een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, juist omdat het in sterk veranderende markten nieuwe producten en diensten weet te ontwikkelen waar de klant behoefte aan heeft.
Dat is volgens insiders althans de reden waarom Amazon de dot-com bubble aan het begin van dit millennium overleefde en sindsdien als kool is blijven groeien. Van 4 miljard dollar omzet in 2002 tot het tienvoudige bedrag 2008.
Niet alle innovatie van Amazon leidt tot succes, wat onder meer is gebleken met het mislukken van een eigen smartphone voor Amazon, de FirePhone.
Een stuk daarover op Fastcompany levert een interessante ‘bijvangst’ op, en dat is de wijze waarop Amazons baas Jeff Bezos (foto) wil dat er aan vernieuwing wordt gewerkt.
Ieder product van Amazon begint met een stuk papier, of beter gezegd: een aantal papiertjes die samen een persbericht opleveren van het product dat nog niet bestaat. Bezos verlangt van zijn personeel dat het deze fake-persberichten maakt voor ze aan een nieuw initiatief gaat werken.
Het doel van dit alles is de Amazon-medewerkers via een persbericht hun ideeën aanscherpen en dat de consument van meet af aan centraal staat.