Het programma van de vierde editie van Graphic Design Festival Breda (GDFB) is bekend. Het tweejaarlijks festival biedt bezoekers een mix van opvallende exposities en een afwisselend programma van lezingen, workshops en events.
Is ons voedsel eigenlijk nog wel veilig en hoe ‘transparant’ is ons dataverkeer? Deze en andere journalistieke onderwerpen worden in beeld gebracht op grote billboards in het centrum van Breda. ‘Al wandelend door de stad ervaren bezoekers wat de impact van grafisch ontwerp is op hun dagelijks leven.’, zo belooft de organisatie. Ook kunnen bezoekers in een vormgevingsmachine met een printstraat eigen ideeën verbeelden in een persoonlijk boekje.
Naast de exposities organiseert GDFB ook een driedaags lezingenprogramma. Op 22, 23 en 24 april bespreken journalisten, ontwerpers en onderzoekers de huidige stand van zaken binnen de ontwerppraktijk. Zo vertellen Roger Gerards (Creatief Directeur) en Erwin Thomasse (Textielontwerper) van Vlisco over de rol van vormgevers binnen een groot bedrijf. Steve Powers, bekend van zijn signpaintings en TED Talks komt over vanuit de VS om tijdens een lezing beelden van zijn laatste werken met het publiek te delen.
Een van de projecten die aansluiten bij het festival is het bijzondere Human Rights Tattoo. Het kunstcollectief Tilburg Cowboys vraagt aandacht voor de mensenrechten door 6773 mensen van over de hele wereld één letter van de tekst ‘The Universal Declaration of Human Rights’ als tatoeage mee te geven. De Tattooartists van Bunker Tattoo in Breda zullen op 19 april van 11.00 tot 18.00 hun skills vrijwillig inzetten voor dit project.
Het festival rekent op meer dan 15.000 bezoekers en 75.000 passanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!