In november wordt de conferentie Sustainable Brands London gehouden. Daar wordt gepresenteerd dat er een mainstream publiek is dat duurzaamheid omarmt en hoe diverse grote merken (zoals Unilever, Mars, DSM, Starbucks, Adidas, BT en Interface) daar succesvol op inspelen.
Urgentie
Er zijn verschillende redenen waarom het voor mainstream merken urgent wordt duurzaamheid in hun marketing te integreren.
Driekwart van de consumenten verwacht van grote merken dat ze positieve verandering stimuleren en bijdragen aan groter maatschappelijk doel en niet alleen handelen op basis van hun eigen economische agenda en belang, aldus het #q=havas+prosumer+report+communities" title="Prosumer Report ">Prosumer Report van Havas.
Uit onderzoek van BrandFinance en CSR Hub blijkt dat 28% van de merkkracht bepaald wordt door MVO gerelateerde activiteiten. Dat aandeel is in 2012 bovendien meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor.
Tweederde van alle CEO’s vindt dat bedrijven niet voldoende doen om global sustainability challenges te adresseren, aldus een onderzoek van UN Global Compact en Accenture. Hier ligt een kans, nee, een opdracht voor marketeers om merken, mensen (klanten, medewerkers) en maatschappij met elkaar te verbinden en te kijken hoe ze met hun merken maatschappelijke betekenis kunnen bieden.
Kansen in de mainstream
Maar wie is dan die duurzame consument en hoe bereik je die als mainstream merk? Een wereldwijd onderzoek ‘The 2013 Aspirational Consumer Index’ van GlobeScan, SustainAbility en BBMG komt tot een opvallende conclusie. Om doorbraken in de duurzame consumptie te bewerkstelligen, moeten merken zich niet richten op de donkergroene consumenten (Advocates, met 17% een relatief klein marktsegment), maar op de Aspirationals. Deze groep, die maar liefst 36% van de bevolking uitmaakt, vindt duurzaamheid belangrijk omdat het aansluit bij waarden die ze belangrijk vinden. Wat deze groep bijzonder maakt, is dat ze dit combineren met een hoge mate van materialisme, wat zich uit in een behoefte aan shoppen, design en sociale status. Voor hen is duurzaamheid geen verplichting, maar het geeft invulling aan hun verlangens: het is niet alleen ‘the right thing to do’, maar ook cool.
Het afstemmen van de duurzame boodschap op deze groep schept kansen voor mainstream merken om duurzaamheid succesvol in marketing te integrereren en daarmee een grotere merkvoorkeur te creëren.
Kom meepraten tijdens het WereldCafé: learning from Sustainable Brands
Een delegatie van NIMA Wereldmarketeers gaat naar Sustainable Brands Londen om de meest inspirerende verhalen te spotten. Op 26 november organiseert NIMA Wereldmarketeers een informele bijeenkomst om de meest opvallende nieuwe inzichten met elkaar te delen en te bespreken: het WereldCafé. Geen tijd, zin of geld om naar London te gaan, maar wel geïnteresseerd? Vertel ons welke cases we zeker niet mogen missen of welke vragen we zeker moeten stellen. En kom in ieder geval op 26 november borrelen en meepraten in het WereldCafé.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!