Snapchat werd in 2011 gelanceerd, het jaar voorafgaand aan de herverkiezing van Barack Obama. Destijds moest het jongste sociale medium zijn plek nog veroveren en speelde het geen rol in de campagnes voor de presidentsverkiezing.
Dat is nu wel anders, blijkt uit een artikel op PRWeek. Vooral het campagneteam van Hillary Clinton maakt slim gebruik van Snapchat.
Het kocht een speciaal Snapchat-filter voor de endorsement van Bernie Sanders voor Clinton om het einde van de rivaliteit tussen beiden te benadrukken. Het ging om een geofilter, waarmee de overlays voor foto’s en video’s alleen op de locatie te zien zijn.
Clinton's campaign paid for a snapchat filter specifically for @BernieSanders NH endorsement rally pic.twitter.com/zBOCgCox4G
— Josh Haskell (@joshbhaskell) 12 juli 2016
Clintons eigen Snapchat-account bood een kijkje achter de schermen van de bijeenkomst.
Het campagneteam van Clinton mag ook graag pesten met Snapchat. In mei gebruikte het een geofilter en richtte dat op een bijeenkomst van Donald Trump met zijn aanhang:
Clinton targets Trump rally with Snapchat filter https://t.co/wfkWoXYdTU pic.twitter.com/Fnt2jAHPQ4
— The Hill (@thehill) 25 mei 2016
Clinton was overigens zelf ook het doelwit van een Snapchat-filter van het conservatieve Judicial Watch. Deze zetten het in tijdens haar getuigenis over de lynchpartij in het Amerikaans consulaat in Benghazi in Libië en de verdwenen emails.
OMG. Check out this @Snapchat filter inside the #BenghaziCommittee hearing room pic.twitter.com/lKOJfmLurQ
— Benny (@bennyjohnson) 22 oktober 2015