Dmexco is een van de grootste evenementen rondom digitale marketing ter wereld. Dit jaar verwacht de organisatie meer dan 35.000 bezoekers. Minder bezoekers dan in 2016 (toen waren het er meer dan 50.000), maar het aantal standhouders groeit: 950 in 2016, 1.100 dit jaar. Ook veel Nederlanders bezoeken de beurs, naar schatting van IAB Nederland (de brancheorganisatie voor de branche van digitale advertenties en interactieve marketing) een paar duizend.
Waarom is de beurs zo interessant voor Nederlandse bedrijven? En om welke thema's draait het dit jaar in Keulen? Adformatie neemt een kijkje op de beurs in het dagelijkse Dmexco Report.
1. De nieuwe privacywet
Vanaf 25 mei 2018 geldt de General Data Protection Regulation (GDPR), een nieuwe wet rondom online privacy. Deze wet verhindert het inzamelen en gebruiken van data in digitale reclame. Zo'n wet zou ernstige gevolgen kunnnen hebben en is daarom onderwerp van gesprek.
Diederick Ubels (Mobpro): 'Waar we in het verleden af konden met een irritante pop-up, zullen we nu echt ons best moeten doen om uit te leggen aan de gebruiker waarom hij zijn data moet delen.'
2. Procter & Gamble (P&G)
De presentatie van Marc Pritchard van adverteerder P&G was het hoogtepunt op het programma van de eerste dag. De belangstelling was groot en dat is logisch, want het bedrijf achter bekende merken als Pampers en Head & Shoulders was de afgelopen maanden volop in het nieuws. P&G wil effectiever omgaan met digitale advertenties en dat lijkt te lukken. Ze schrapten 100 miljoen aan ineffectieve online advertenties zonder invloed op het bedrijfsresultaat.
In zijn speech vertelde chief brand officer Marc Pritchard welke drie stappen de marketingbranche moet nemen om een oplossing te vinden voor de belangrijkste problemen op dit moment. Bekijk zijn hele verhaal hieronder en lees meer.
3. Blockchain
Steeds meer grote bedrijven gebruiken blockchain voor databeheer. De blockchain is oorspronkelijk de datastructuur achter het bitcoin-netwerk, maar het kan voor nog veel meer data gebruikt worden. Een groep bedrijven (o.a. IBM Watson) wil blockchain bijvoorbeeld gebruiken om programmatic advertising transparanter en eerlijker te maken.
4. Coalition for better ads
Google wil een adblocker in Chrome bouwen, zowel in de desktop- als mobiele versie. Dit programma zorgt ervoor dat advertenties geblokkeerd worden als zij niet voldoen aan de standaarden van de Coalition for Better Ads.
Deze coalitie bestaat uit grote spelers in tech en advertising, waaronder Google, Procter & Gamble, Facebook, IAB en adverteerdersassociatie ANA. Sinds Dmexco 2016 praten zij over manieren om de slechtste en meest irritante online reclames voortaan te weren. Ze willen 'uitingen die de online beleving van de consument verpesten' stoppen. 'Deze reclame kan namelijk uiteindelijk het hele internet ecosysteem ondermijnen.'
Donderdagochtend delen diverse partijen de uitkomst van hun gesprekken op het podium. Harmen Tjaarda (Just Premium) doet ook mee en vertelt in de video waarom.
5. Netwerken, netwerken, netwerken
Voor veel Nederlandse standhouders is de Duitse beurs inmiddels traditie. Jaarlijks ontmoeten zij binnen twee dagen allerlei belangrijke Europese contacten, vooral klanten en partners uit Duitsland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!