43 procent Nederlanders geeft aan geen luxe merken te zullen kopen zelfs als geld geen issue zou zijn.
Jokken ze? Vast....
Nederlanders kopen naar eigen zeggen bij voorkeur geen designer spullen maar als we dan toch moeten kiezen, liever Diesel (21 procent) dan Armani (7 procent).
Dit blijkt uit Nielsen's Global Luxury Brands Survey. Het is een wereldwijd online onderzoek in 48 landen naar koop- en geprefereerd koopgedrag van designmerken en de potentie van een aantal luxe producten.
De resultaten
Een op de vijf global consumers zegt dat ze het liefst Gucci zouden kiezen als geld geen issue zou zijn. Daarmee is het merk van het Franse luxe goederen bedrijf PPR het meest gewilde luxe merk ter wereld.
Chanel en Calvin Klein vechten voor de tweede plek. Op de derde plek komt Louis Vuitton, gevolgd door Giorgio Armani, Christian Dior en Versace.
Twee jaar geleden stonden Gucci en Armani nog samen op de eerste plek.
Andere regionale voorkeuren
Twee op de vijf Chinezen kiezen voor Chanel als geld geen bezwaar vormt.
38 procent van de Russen kiest voor Christian Dior. En eenderde van de Russen zou zijn geld ook willen verspillen aan Versace en Prada.
In Hong Kong en op de Philippijnen kiezen twee op de vijf voor Louis Vuitton.
25 procent van de Japanners valt voor Hermes.
Vreemd genoeg is Noord-Amerika niet echt geinteresseerd in luxe merken. 35 procent van de Amerikanen zegt dat ze geen van deze luxe merken zouden kopen, ook al hadden ze het geld.
Maar, Hulde! Hulde!, de Nederlanders (43 procent) en de Noren (37 procent) willen er dus ook niets van weten. Ze zouden eveneens hun geld aan andere zaken besteden.
Wie koopt de merken dan wel?
31 procent van de consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten en Hong Kong zegt dat ze Gucci koopt. Nergens ter wereld ligt dat aantal hoger.
Je kunt natuurlijk ook nog het merk op producten plakken die buiten de modesfeer liggen. Een op de zes consumenten wil wel MP3-spelers en keukenapparatuur kopen mét een luxe merk er op. Nederlanders willen ook dit niet: 81 procent zegt hier geen geld voor over te hebben.
Aziatische consumenten zijn het meest enthousiast over deze co-branding en willen wel mobieltjes, laptops en flat screen tv's onder merken als Gucci en Prada.
74 procent van de Chinezen zou een designer branded laptop kopen. Als ze het geld hadden...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!