Een tweede belangrijk aspect van een goede game is het boeken van ‘vooruitgang’ richting het doel dat voor ogen ligt. De gamer moet vaardigheden ontwikkelen om verder te komen, bijvoorbeeld naar het volgende level of naar het einde van het spel. Hier geld – net als in het leven – dat de weg naar het einddoel (de reis) vaak bevredigender is dan het eindresultaat op zich. Het zal de gamer echter elk niveau moeilijker worden gemaakt zodat hij zich voldoende uitgedaagd voelt.
Als je deze twee aspecten combineert dan zul je zien dat gamers op het hoogste niveau van frustratie (als ze voor de derde keer afgaan op hetzelfde punt bijvoorbeeld), bij zichzelf te rade gaan waarom het niet lukt. Dit moment van ‘zelfreflectie’ in combinatie met het ‘verder’ komen na dit moment van inzicht geeft een dusdanige bevrediging dat er waarschijnlijk zelfs endorfine vrij komt, maar voor dit laatste heb ik nog geen bewijzen gevonden. Daarnaast wordt de gamer vaak beloont als hij verder komt (zijn karakter wordt sterker, hij wint de race of er staat letterlijk ‘CONGRATULATIONS’). Deze beloning is heel belangrijk voor de gamer, omdat hij daardoor aangemoedigd wordt verder te spelen.
Een vierde reden waarom games verslavend zijn is het gevoel dat de gamer ontwikkeld controle te hebben op een situatie die continue verandert. Hierbij komt de gouden regels van games om te de hoek kijken: easy to learn, difficult to master.
Meer over games in relatie met communicatie kun je lezen op mijn blog www.gamingandbranding.com
<a href="https://vex4.org/">vex 4</a>
<a href="http://footballgamesunblocked.com/">Football Games Unblocked</a>