De Duitsers voorop, gevolgd door de Belgen en Engelsen zorgen voor het leeuwendeel, en de vaderlandse horeca zien ze graag komen. En aangezien de smartphone penetratie in deze landen zo rond de 50% ligt en telecomproviders de kosten voor mobiel internet behoorlijk hebben teruggedrongen liggen er grote kansen voor mobile marketing: deze toeristen 'on the go' te vangen in hun zoektocht naar het dichtstbijzijnde hotel, restaurant, terrasje of club.
De horeca zit momenteel behoorlijk in het slop. De winst in deze sector is sinds 2007 over 2008, 2009 en 2010 cumulatief 21% afgenomen. Vandaag kijken we daarom naar hoe horeca in Nederland er op mobile voor staat en hoe mobile search kan bijdragen aan keiharde conversie euro’s voor horeca ondernemers. In other words… Kan de smartphone de horeca erboven op helpen deze zomer?
Horeca gerelateerde zoekopdrachten op mobile door het dakVolgens Google komt wereldwijd 30% van alle horeca-gerelateerde zoekopdrachten van mobiele devices. In Nederland verwerkt de zoekgigant maandelijks gemiddeld 1.000.000 mobiele zoekopdrachten waarin het keyword 'hotel' of 'restaurant' voorkomt. In de zomermaanden zal, aangejaagd door toestromende toeristen, dit volume ongetwijfeld hoger zijn. Kortom, vanuit de consument beredeneerd zijn er kansen te over voor horeca om in te spelen op mobile search.
Proef op de somKansen te over, maar hoe goed doet de horeca het eigenlijk? Een eenvoudige analyse van een paar grote horeca ondernemingen in Nederland geeft reden tot schrik. Mobiel wordt door horeca grootmachten als Apollo Hotels & Resorts en AC Restaurants in Nederland uberhaupt nog niet benut, laat staan dat ze inspelen op het gerichte mobiele zoekgedrag van consumenten.
Kijken we vervolgens naar een aantal mobiele zoekresultaatpagina's als we in het centrum van Amsterdam rond etenstijd een paar locatiegebonden horeca zoektermen intikken, word je als mobiele consument ‘on the go’ ook niet vrolijk…
Zo blijkt namelijk dat – voor zover uit mijn quick scan naar voren is gekomen – geen enkele horeca ondernemer nog rekening houdt met fysieke locatie van zijn potentiële klant. Evenals het inspelen op de behoefte d.m.v. click-to-call oplossingen waarmee directe boekingen kunnen worden gedaan. Laat staan click-to-plan-route om potentiële klanten zo snel mogelijk naar de eigen zaak te leiden toepassen. Allemaal concrete, simpele en goedkopen oplossingen die direct bijdragen aan conversie, aan euro's.
Zo kan het ookIn de Verenigde Staten zijn er ondertussen wel een aantal grote horeca ondernemingen die de vruchten plukken van mobile search. Bijvoorbeeld Starwood Hotels. Door een slimme inzet van de mobiele site i.c.m. mobile search realiseert deze onderneming maand op maand een toename van gemiddeld 20% in boekingen via het mobiele kanaal.
De kracht achter dit succes? Simpelweg inspelen op de toenemende zoekvraag op mobiele devices en deze beantwoorden met een locatie-relevant antwoord in een voor mobiel geoptimaliseerde omgeving.
ConclusieConsumenten zijn hevig op zoek naar horeca via mobile devices en conversie ligt voor het grijpen tegen minimale investeringen. Probleem lijkt echter dat er nog geen bewustwording is. Kortom, horeca ondernemers in Nederland kunnen wel een stukje advies en hulp gebruiken. Wie pakt de handschoen op?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!