Facebook werkt aan een mogelijkheid voor muzikanten om hun bands, songs en aankomende concerten te promoten. Dit nieuws was deze week te lezen op PaidContent. Hiermee breidt deze social network site zijn strategie uit naar niches en valt de Music sectie van concurrent MySpace aan op zijn oudste kernpropositie.
Speciale profielen voor bands en muzikanten zijn niet nieuw; in Nederland blazen Hyves Muziek en CU2 Music ook hun deuntje mee. MySpace is echter koning in de indie muziekwereld en daardoor niet zo gemakkelijk van zijn troon te stoten.
Of Facebook met deze kopie succes gaat boeken is mij de vraag. MySpace was enkele jaren geleden het enige echte serieuze alternatief nadat music sharing site MP3.com was overgenomen door Cnet's Download.com en daardoor maanden lang zijn deuren sloot. Daarnaast staat MySpace niet stil, zo breidde de site na een recente deal met Snocap zijn features uit met de mogelijkheid voor muzikanten om downloads via de site te verkopen.
Om een alternatief te kunnen bieden voor MySpace zal Facebook heel goed moeten luisteren naar muzikanten. Ook al is de site groot in de VS, het zoveelste platform om songs en concerten te promoten biedt geen meerwaarde. Wat dan wel? Als muzikant gebruik ik MySpace als promotiemiddel dus zou ik op een alternatieve site naast minimaal dezelfde functionaliteit graag meer promotiemogelijkheden willen zien. Denk bijvoorbeeld aan specifieke functies voor promotie bij platenlabels en concertorganisatoren, of een functie waarmee je fanclubs kunt creëren en linken.
Verhuis ik daarvoor naar Facebook? Misschien, maar niet eerder dan wanneer duidelijk is dat MySpace dit nooit zal bieden. Want daar zitten mijn band profielen met honderden fans per band, die mijn muziek verder promoten. Dat weer opbouwen kost veel tijd, en dat heb je als Molblogger nu eenmaal niet zoveel ;)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!