Het 52ste Amerikaanse Effie Gala werd dit jaar georganiseerd in Cipriani op 42nd Street, New York. Na een voorwoord van Mary Lee Keane –President Effie Worldwide- werden tientallen Effies uitgereikt.
De campagne voor Akzo’s verfmerk Glidden, ontwikkeld door Etcetera in samenwerking met DDB New York, werd bekroond met goud. En da’s opmerkelijk voor een Nederlands bureau.
Mary Lee Keane in reactie op Etcetera’s bekroning voor Glidden: “We have more than 40 partners running Effie programs across the globe. It is an honour to have Amsterdam present at our Gala here tonight”.
Dick van der Lecq (rechts) en Peter van Leeuwen van Etcetera namen de prijs in ontvangst (foto beneden).
De roots van de Effie
Reclame moet werken. En als het werkt, dan mag dat best gevierd worden. Met die gedachte besloot de New York American Marketing Association in 1968 dat het tijd was voor een prijs die de spotlights zet op goede ideeën. De Effie was geboren. Over de nadere geschiedenis van de award blijkt echter weinig terug te vinden. Pas in 1993 – 25 jaar na oprichting - werd besloten een archief bij te houden waarin winnaars kunnen worden teruggevonden.
Primeur: The Effectiveness Index
Tijdens het Effie Gala op 8 juni in New York werd tevens de eerste wereldwijde ranking van markting-communicatie effectiviteit aangekondigd: de Effie Effectiveness Index. Deze index gaat met ingang van dit jaar de meest effectieve reclamebureaus, adverteerders, merken en marketeers registreren. Finalisten krijgen 1 punt. Brons is goed voor 3 punten, zilver 5 en goud 7. Het register beslaat alle 40 landen waar de Effie georganiseerd is.
Dick van der Lecq over het register: “We moedigen elk initiatief aan dat het inzicht in effectieve communicatie verbetert. Het zou mooi zijn als we het register in Nederland met terugwerkende kracht laten ingaan”.
Etcetera heeft dan ook in Nederland al zo’n 17 Effies in de kast staan.
Effie Feiten
1968, EFFIE (Global EFFIE Awards) geïnitieerd door de New York American Marketing Association (NY AMA). Mission: ‘To recognize, educate and encourage effectiveness among the marketing communications industry’.
1984, VEA (vereniging voor communicatieadviesbureaus) haalt de EFFIE naar Nederland.
1988, de BVA (bond van adverteerders) en VEA organiseren samen de EFFIE.
1996, de EACA (European association of Communication Agencies) introduceert de Euro EFFIE.
Wereldwijd zijn er 40 Nationale Effie Award programma’s:
- Argentinië, Australië, Oostenrijk, België, Roemenië, Brazilië, Bulgarije, Chili, China, Colombia, Costa Rica, Kroatië, Tsjechië, Ecuador, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hong kong, Hongarije, Ijsland, Israel, India, Maleisie, Mexico, Nederland, Nieuw Zeeland, Noordamerika, Peru, Polen, Rusland, Slowakije, Singapore, Sri Lanka, Slovenie, Turkije, Ukraïne, Uruguay
- 3 regionale programma’s (Euro Effies, the Asia Pacific and Middle East North Africa)
Euro EFFIE, hier kunnen campagnes worden ingediend die in twee of meer Europese landen hebben gelopen
- The Global Effie Awards.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!