De wat? Ja, u leest het goed: de multihyphenate. Als u ingeburgerd bent in de terminologie, bij een internationaal bedrijf werkt, of een hardcore HR-professional bent, dan weet u dat we het hier hebben over iemand met een ‘hyphenated profession’. Op zijn Hollands, een koppelteken-beroep.
De multihyphenate laat zich het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld: de singer-songwriter, of de trainer-coach. Twee afzonderlijke beroepen die dicht tegen elkaar aan liggen, maar in onderlinge verbondenheid net iets extra’s bieden.
Dilemma's
Omwille van de logica zou je eigenlijk multi-hyphenate met koppelteken moeten aanhouden als schrijfwijze, maar beide varianten zijn mogelijk. Soms zijn grammaticale dilemma’s echte dilemma’s.
De multihyphenate neemt in verschillende beroepsgroepen een vlucht. Het beperkt zich al lang niet meer tot innovatieve tech-bedrijven of de farmaceutische sector. Zo wil PostNL postbodes in de toekomst breder inzetten, bijvoorbeeld om meterstanden op te nemen.
Want achter de spelwijze gaat de wens naar meer diversiteit schuil. Het komt tegemoet aan de gedachte dat de moderne professional ten minste over een combinatie van competenties beschikt, een multi-talent. Het zegt ook iets over de eisen die gesteld worden aan mensen in een omgeving die steeds dynamischer wordt. In het land der ‘eenogigen’ is de multihyphenate koning.
Succesvol zijn
Ruim een half jaar geleden presenteerde Gizem Weggemans van executive search-bureau Egon Zehnder de resultaten van een studie naar de vaardigheden waarover een communicatiedirecteur tegenwoordig moet beschikken om succesvol te zijn in de top van het bedrijfsleven.
‘For the top jobs, businesses are looking for candidates who have spent time holding the entire corporate affairs mandate. From media to public policy, from CSR to financial communications. Agility is an increasingly valued trait as silo working is replaced by more flexible job roles. All successful corporate communicators need to stay aware of macro-economic and industry developments and continue to add to their skill set. […] As you all know, communications directors are no longer sole traders. They have increasingly wide and varied teams. Working with them, requiring true leaders occupying that number one seat. So the businesses are looking for natural leaders who can manage change, who can inspire their colleagues to work towards a particular vision.”
Kortom, als communicatiedirecteur bij een multinational heb je meerdere koppeltekens nodig om succesvol te zijn.
Analist-reputatiemanager
Verbinder-community manager, Vlogger-cameraman, Copywriter-speechschrijver, Woordvoerder-mediatrainer, Analist-reputatiemanager, Adviseur-tegendenker of pr-manager-woordvoerder. De toekomst van de moderne communicatieprofessional, op alle niveaus, is dat van de koppelteken-professional. Maak van jouw koppelteken-beroep de unieke combinatie waar de markt, jouw opdrachtgever of jij als multihyphenate ‘blij’ van wordt.