Dure reclamecampagnes van zorgverzekeraars zijn niet effectief. Die conclusie trekt Deloitte uit onderzoek naar de markt, dat het bureau vrijdag naar buiten heeft gebracht.
De twee zorgverzekeraars die relatief het minst (twee euro per verzekerde) aan reclame uitgaven, zagen hun aantal klanten toenemen.
De verzekeraars die relatief het meeste geld staken in mediacampagnes (tussen zes en tien euro per verzekerde) verloren klanten. Namen noemt Deloitte in het onderzoek niet.
In totaal gaven de zorgverzekeraars vorig jaar ruim 78 miljoen euro aan reclame uit. Dat is ruim anderhalf maal zoveel als in 2004.
Door de invoering van het nieuwe zorgstelsel waren de verzekeraars in een concurrentiestrijd verwikkeld om de gunst van de klant.
Ongeveer 25 procent van de verzekerden is na invoering van het nieuwe stelsel overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
De helft van de mensen is via een collectief contract verzekerd, meestal via de werkgever. Dat is ook de verklaring waarom de reclamecampagnes niet werkten. Die waren vooral op het individu gericht, terwijl de echte winst werd in de collectieve contracten geboekt.
Deloitte verwacht dat het aantal mensen dat collectief is verzekerd, de komende jaren zal toenemen tot 60 procent.
Collectieve contracten zijn voor de klanten voordelig, omdat de verzekeraars daarop korting geven.
Deloitte stelt dat de verzekeraars die korting op de een of andere manier wel moeten terugverdienen.
"Een premiestijging ligt dan ook in de lijn der verwachting", aldus het rapport. Hogere premies zullen nog meer mensen ertoe brengen zich collectief te verzekeren.
Dat kan - door de kortingen - de rendementen van de verzekeraars verder onder druk zetten. Deloitte verwacht dat de verzekeraars op hun beurt de rekening zullen neerleggen bij de aanbieders van zorg (artsen, ziekenhuizen en dergelijke).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!