Premium

Dit zijn de 5 beste projecten publieke communicatie van afgelopen jaar

De finalisten van Logeions Galjaardprijs 2018.

Galjaardinzending

Jaarlijks kiest de jury van de gerenommeerde Galjaardprijs de beste projecten in publieke communicatie. In totaal zijn er 55 projecten ingediend voor de prijs waarvan er 24 werden genomineerd door regionale voorselectiecommissies.

Is er een terugkerend thema op te maken uit de inzendingen van dit jaar? ‘Nou en of’, zegt juryvoorzitter Guido Rijnja. ‘Het zenden is echt voorbij. We zien in zoveel inzendingen dat juist de échte betrokkenheid van mensen ertoe doet.’

Deze 5 bleven over en gaan op voor de finale op 1 november tijdens de Galjaarddag 2018.

De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum

Op bezoek bij….Raymond, Hans, Ineke, Carla, Annette en Els. Dat was de uitnodiging die het Maastricht UMC+ deed aan de bezoekers van de allereerste Doe- en Beleefdag. Tijdens deze open dag ‘nieuwe stijl’ was men welkom op de nieuwe Ok’s, in de laboratoria, bij de arts in de spreekkamer, gaven onderzoekers mini-colleges en mocht je zelf meedoen en ervaren. Een echt kijkje achter de schermen dus. Met een prachtig resultaat: bezoekers die verrast en ontroerd waren, trotse medewerkers en allemaal een ervaring rijker.

 

De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum

‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van Gemeente Rotterdam

Tussen januari en april 2017 is het gesprek gevoerd over de toekomst van Rotterdam. Het gemeentebestuur nam het initiatief, maar het Gesprek was van Rotterdammers, tussen Rotterdammers. Veel bewoners, openbare organisaties, instellingen en bedrijven organiseerden gesprekken in hun wijk, bedrijf of netwerk. Dit heeft een enorme hoeveelheid aan informatie en ideeën opgeleverd. Ruim 9.000 gesprekken met Rotterdammers en 6 rode draden. Samen vormen ze het Verhaal van de Stad.

 

‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van Gemeente Rotterdam

‘Elfwegentocht’ van Stichting FossylFrij Fryslân

De Elfwegentocht: Twee weken feest zonder een druppel benzine of diesel! Het is de naam van een bizar idee dat door Friese studenten in 2016 is bedacht. Van 1 t/m 14 juli 2018 reisde Fryslân fossielvrij. De communicatie-campagne die gevoerd is blonk uit in betrokkenheid organiseren vanuit de Freonen (vrienden) fan FossylFrij Fryslân. De Friezen willen weer een Elfstedentocht! Freonen en Urgenda hebben de krachten gebundeld.

‘Elfwegentocht’ van Stichting FossylFrij Fryslân

‘Mag ik bij jou wonen?' van Oosterbreedte

Op een zaterdagmorgen staat Lisa (12) met haar koffertje op het Van Heekplein in Enschede. Haar moeder is verslaafd en vader zit in de gevangenis. Ze houdt een kartonnen bordje omhoog met de tekst: ‘Mag ik bij jou wonen‘? Mensen reageren geschokt, maar hartverwarmend. Oosterbreedte ontwikkelde voor jeugdzorgorganisatie Jarabee een mini-campagne op Facebook met als doel pleegouders te werven voor 50 pleegkinderen die op de wachtlijst staan. Budget voor de filmproductie en de campagne: 950 euro.

De minicampagne ‘Mag ik bij jou wonen’ is een onderdeel van die wervingsstrategie. De gerichte aanpak bevordert de conversie en leidt direct tot 40 aanmeldingen voor een informatieavond. Ook in de maanden daarna zijn de informatieavonden volledig gevuld.

 

‘Mag ik bij jou wonen?' van Oosterbreedte

‘Ik teken voor 80!’ van 1Twente, TC Tubantia en Gemeente Enschede

'Je ziet politici alleen maar als er verkiezingen zijn’ en ‘Mensen stemmen niet omdat ze vinden dat er niet naar ze wordt geluisterd’. Beide vooroordelen heeft Ik Teken voor 80 succesvol doorbroken! In de periode voor de verkiezingen trokken journalisten, studenten en vrijwilligers de wijken en dorpen in om wensen en dromen van bewoners op te halen. Die werden voorgelegd aan de lokale politiek, die deze input vervolgens gebruikte voor de verkiezingsprogramma's. Op radio, tv, in de krant en online werd ruimschoots aandacht besteed aan de ideeën van de Enschedeërs.

De crossmediale aanpak heeft bijgedragen aan een hogere opkomst in Enschede. In 2014 was dat 43,5 procent, dit jaar steeg de opkomst in de stad naar 50,7 procent. Daarmee is een neergaande trend doorbroken.

 

‘Ik teken voor 80!’ van 1Twente, TC Tubantia en Gemeente Enschede

Galjaarddag en -prijs

De Galjaarddag en -prijs zijn vernoemd naar een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie, een voorloper van Logeion. Chiel Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag, maar vooral opleider. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie