‘Directief ingestoken verkiezingscampagnes stuiten op weerstand’

Onderzoek van Unravel concludeert dat ‘nudging’ in stemcampagne aanslaat.

Directief versus non-directief

Een simpele aanpassing in de campagneslogan die mensen naar de stembus moet lokken, leidt tot een opmerkelijke stijging van maar liefst 11 procent in het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de stembus ging, in vergelijking met de Rijksoverheidscampagne van de vorige verkiezingen. Dat concludeert althans data & insights-bureau Unravel Behavior op basis van eigen onderzoek.

Volgens Unravel wordt er zelden gedragspsychologie toegepast in de campagnes die mensen naar de stembus moeten trekken. Tom van Bommel, mede-oprichter van Unravel stelt vast dat traditionele verkiezingscampagnes, zoals die van de Rijksoverheid, vaak de neiging hebben om kiezers op te leggen om hun stem uit te brengen. Hij refereert daarbij aan de campagne voor de afgelopen verkiezingen, welke de boodschap ‘Stem 15 maart’ bevat. Zie afbeelding bovenaan, links.

Keuzevrijheid

Ook Diede Vendrig, team lead van Unravel Behavior, is ervan overtuigd dat mensen er een hekel aan hebben wanneer een campagne hen iets opdringt. ‘We hechten veel waarde aan onze keuzevrijheid. Veel campagnes zijn directief ingestoken en stuiten onbedoeld op weerstand.’ Unravel bedacht een ‘nudge’ - in dit geval een aanpassing op de originele campagne, zie bovenaan rechts - waarin ze zich richtten op het versterken van de autonomie en het benadrukken van de keuzevrijheid van de kiezer. De nieuwe boodschap luidde: ‘Stemmen? Je bepaalt het zelf.’

Unravel concludeert dat de aanpassing ‘verrassend effectief’ bleek te zijn in het verhogen van de stemopkomst. ‘In een online experiment (N=300), uitgevoerd de dag vóór de afgelopen verkiezingen op 15 maart, verdeelden we deelnemers in twee groepen: een controlegroep die de originele campagne te zien kreeg en een experimentele groep die de nieuwe “autonomie-nudge” zag. Tijdens een tweede enquête, direct na de verkiezingen, bleek dat 74 procent van de controlegroep daadwerkelijk had gestemd, terwijl dit percentage in de experimentele groep was gestegen tot 82 procent. Dit geeft aan dat mensen sneller naar de stembus gaan bij een minder sturende overheidscampagne.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie