Dieptepunt crisis voorbij!

Goed nieuws: de crisis is voorbij, zegt Pascal Boogaert. En hij kan het - als freelancer - weten. 'Bureaus zijn uitgesonjabakkerd.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

TheFREEforce is een leuk fenomeen. Waar we vroeger op ons zolderkamertje eenzaam zaten te wezen, komen we nu als een stelletje ouwe wijven bij elkaar op de thee en roddelen we heel wat af. En als we alle verhalen van freelancers van de afgelopen 365 dagen op een hoop gooien, komen we tot de conclusie dat de crisis minder wordt en dat we uit het dalletje klimmen.

Analyseer even met ons mee: in de tweede helft van 2011 vielen er opeens gaten in onze boekingen. Onverwachte vakanties waar we stiekem hard aan toe waren. Vermoedelijk zaten adverteerders achter onze extra vrije tijd. Door klussen in te trekken en budgetten op het laatste moment op dieet te zetten, werden opties op freelancers ingetrokken omdat bureaus het op eigen kracht konden bolwerken. Vanaf december gebeurde er weer iets opvallends: de markt kreeg te maken met een tsunami van nieuwe freelancers. Iedereen wilde opeens bij ons op de thee. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de bureaudirecteur. Die de slinkende budgetten en verdwijnende klussen toch wel eng vindt en besluit om contracten niet meer te verlengen. De pre-crisis freelancers buffelden ondertussen gestaag door. De pot was niet meer zo vet als een jaar geleden, maar het was meer dan voldoende voor een dikke boterham. De crisisfreelancers hadden het moeilijker. Dat lag niet aan hun talent, maar aan de perceptie van bureaus: is dit een freelancer in hart en nieren? Of is het een freelancer die aangesloten is bij het UWV-collectief?

Sinds een maandje of twee zien we weer een nieuwe trend: de telefoon staat roodgloeiend. Driedubbele opties en met pijn in je hart ‘nee’ moeten zeggen tegen bureaus waar je al jaren van droomde om er een keer te klussen. De reden van deze trend: bureaus zijn uitgesonjabakkerd. Er kan geen grammetje meer af. Maar toch moeten er pieken worden opgevangen en moet er meegedaan worden met onbetaalde pitches. Dus wie bellen we dan? De freelancers. Waarvoor dank overigens. De conclusie van ons thee-overleg is dan ook als volgt: we klimmen uit de crisis. Bureaus kunnen niet verder afslanken en beginnen weer te groeien. Zij het met freelancers, want met vaste contracten strooien is nog een beetje link. De bureaus krijgen weer klussen toegeworpen van hun opdrachtgevers en de budgetten zien er een stuk gezonder uit. Ons advies aan de bureaus: blijf lekker slank. En kies voor een flexibele werkconstructie met freelancers. Dat is niet alleen leuker voor ons, maar uiteindelijk ook verstandiger, creatiever en voordeliger voor jullie en voor jullie opdrachtgevers.

Pascal Boogaert is freelance copywriter en co-founder van TheFREEforce.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie