De Wilde's Wereld: De ultieme niche

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heeft een maandelijkse column in het Tijdschrift voor Marketing. Het is deze maand zijn beurt om ook op MolBlog te verschijnen.

Dit schreef hij voor het maartnummer:

Het laaghangend fruit op internet hing in de breedte en is inmiddels geplukt. Noem het maar de horizontale toepassingen. Zoals Google, Amazon, Bol.com, Hyves et cetera. Allemaal sites die zich richten op een groot publiek met een generiek aanbod.

De toekomst is nu aan het verticale fruit. Zeg maar de pruimen die iets hoger in de boom hangen en waar je een trapje voor nodig hebt om het te kunnen plukken. Als je te lang wacht, valt het uit zichzelf en gaan de aaseters ermee aan de slag.

Links en rechts zie je de verticale toepassingen opkomen. Zoekmachines gespecialiseerd in onderwerpen of branches zoals en .

Boekhandels die zich richten op een onderwerp en daar alles van bieden, zoals Golfboeken.nl of - mijn favoriet - visoliepillen op .

Hoe veel langer kan de tail worden?

Er komen ook steeds meer social-networkingsites die zich specialiseren in een doelgroep. Zoals een datingsite voor mooie mensen.

In Nederland noemen ze die , in Amerika gaan ze een stap verder: .

Nogal gedurfd om schoonheid te zien als een bepalend aspect in de doorontwikkeling van de mensheid.

Het biedt in ieder geval ruimte voor een datingsite voor lelijke mensen: Lelijkemensen.com.

Deze naam is al door iemand geclaimd, maar hij heeft zijn concept nog niet geïntroduceerd. Het domein Lelijkemensen.us lijkt me overigens beter en is nog vrij! Succesvolle mensen ontmoeten elkaar op en : work hard en play hard... Invitation only. Lekker netwerken in je eigen kringetje.

De volgende stap zullen de multidimensionale niches gaan vormen. Waarbij de huidige verticale niches dwars doorsneden worden door een andere variabelen. Dus succesvolle homo's, of lelijke ondernemers, of...

En waar eindigt deze ontwikkeling? Bij mezelf natuurlijk. Ik vorm de ultieme niche. En ik hoef er niets voor te doen, me nergens bij aan te sluiten.

Ik hoef alleen maar 's ochtends op te staan, in de spiegel te kijken en gelukkig te zijn met weer een dag met mijzelf.

Eduard de Wilde is zelfstandig E-commerce en multichannel consultant. En oprichter van golfers4golfers.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie