'De opkomst van de smartwatch' (Visie Mobile 2015)

Iskander Smit (Info.nl) spreekt zijn verwachtingen voor komend jaar uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een nieuwe decennium lijkt aangebroken. Na tien jaar informatie delen sinds 1994, en tien jaar relaties delen sinds 2004, komen we nu bij de periode dat we ons leven volledig digitaliseren. De vermenging van fysiek en digitaal. Van nieuwe dingen die eigenschappen krijgen die we nu alleen maar kende van bij digitale producten. Digital default. Mobiel is daarin een belangrijk driver. Mobile is eating the world. In 2015 zal het nog verder de default toegang tot internet zijn. 

Maar 2015 zal vooral ook het jaar van de wearables worden. Of preciezer, van de smartwatches. Als Pebble-drager ken ik de kracht van pols-interacties, en de Apple Watch heeft de belofte om de markt echt open te breken. Zeker als inderdaad 25% van de iPhone-bezitters een horloge erbij nemen in 2015. Niet door het mooie design, natuurlijk ook, maar door de nieuwe communicatietaal die kan ontstaan: het 1 op 1 communiceren via vibraties (haptic interactions). Intiem en sociaal. We zullen in 2015 nog maar de eerste iteratie zien van iets dat heel belangrijk kan worden. 

Het past bij de groei van personal communities. Zeer groot geworden in 2014. WhatsApp als bekendste, maar hele groepen studenten gebruiken obscure social networks met een gesloten karakter. Daarbij is de ontwikkeling van Snapchat naar een live streaming medium super interessant. Het zou wel eens de heilige graal van mobile video sharing kunnen worden. Live beleven was altijd een massading via TV, dat krijgt een nieuwe dimensie. Zeker een trend die gaat doorzetten in 2015, meer en meer merken gaan Snapchat adopteren. De gebruikersgroep zal dan ook ouder worden.

De Glass heeft ons al geleerd dat de kracht van de wearables in de beperking zit, de notificaties de drager zijn van de communicatie. Ook Pebble laat dat zien. Apple Watch heeft dat ook in zijn systeem zitten. We zullen zien dat het horloge niet zonder een ‘mother station’ kan, de telefoon. Zeker niet in de eerste generaties. De telefoon heeft de sensors die het mogelijk maken om contextafhankelijke diensten te maken, die zorgt voor een horloge dat niet halverwege de dag opgeladen hoeft te worden. 
Het ecosysteem van het operating systeem is nog bepalender dan ooit. Dat gaat met de smartwatches verder geoptimalisseerd worden en verbeterd. Apple zal continuity verder verbeteren zodat je niet overal tegelijk hetzelfde krijgt, maar juist de focus krijgt op het actieve device. iOS9 zal daarin een flinke stap kunnen maken. Maar daarvoor gaan de goede apps dat ook snappen. De volgende generatie van Android Wear zal ook beter omgaan met uitserveren van notificaties, nu nog een zwak punt. Android zal waarschijnlijk meer vertrouwen op de kwaliteit van spraakherkenning en voice commandos belangrijker maken dan Apple.

Een ander gevolg van de opkomst van de smartwatch is een verder opschaling van de telefoon. De iPhone 6s Plus zou wel eens belangrijker kunnen worden dan de gewone 6s omdat we korte communicatieacties via het horloge gaan doen. Een grote iPad voor consumenten zal de laptop thuis serieus bedreigen. En het schept daarbij ook een nieuwe markt voor slimme of persoonlijke bandjes. 

Betalen via je horloge en telefoon zou een serieuze stap kunnen maken in 2015. Peer to peer betalingen worden wellicht daarin een voorloper, omdat de winkelaanpassingen langzamer gaan. Het stimuleert wel de verdere beweging van de telefoon als identiteitdrager. We gaan lang nog niet allemaal aan de implantaten, maar via de fingerprint of irisscan zal je telefoon meer en meer een identiteitsprovider worden. In 2015 is echter de regelgeving daarvoor nog niet aangepast, daar gaat meer tijd overheen.

In 2015 verwacht ik dus de meeste invloed door de Apple Watch door de nieuwe vorm van communicatie die het introduceert. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot de eerste smartwatches die niet meer op een horloge lijken; smartbands. Maar daarover volgend jaar meer.
 

Iskander Smit is strategy director bij Info.nl 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie