Crisis is &*#@. Of toch niet?

Bedrijf X heeft laten weten dat de omzet het afgelopen jaar is gedaald met 5%. Ook ziet ondernemer Y zijn klantenkring teruglopen. En krant Z heeft de stekker er maar uitgehaald. En dat hebben we het nog niet eens gehad over al die werklozen die zitten te springen om werk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Die economische crisis, het is niet mis. Toch is het voor sommigen een geschenk uit de hemel. Crisis? Niks geen crisis, de omzet is beter dan het ooit geweest is en het werk is niet aan te slepen. Een lijstje van ondernemingen die het nu juist wél goed doen.

1. Even uitgebreid uit eten gaan is er voor velen niet meer bij. Maar elke dag thuis koken is toch ook weer het andere uiterste. Een middenweg wordt gevonden bij de patatbakker. En dan kiezen de consumenten toch voor de iets wat luxere menu’s. Kaarslicht erbij en het is eigenlijk gewoon luxe uit eten gaan.

2. Naast patat worden ook heel wat bitterballen en kroketten weggewerkt. De omzet is het afgelopen jaar met 14 procent gestegen. Oorzaak? Mensen zoeken troost in dit soort producten. (En het is natuurlijk lekker en goedkoop)

3. Werklozen zijn bang voor een gat in hun cv als ze geen baan kunnen vinden. Dan maar vrijwilligerswerk. De centrales melden een stijging van ongeveer 10 procent (met natuurlijk ook mensen die het doen om zin aan hun leven te geven).

4. Onderzoek in Groot-Brittannie wijst uit dat in 2008 60% meer condooms zijn verkocht dan in 2007. Reden? We blijven meer thuis en tja...wat moet je dan al die tijd doen? Andere cijfers wijzen ook uit dat er 15% meer dure wijnen zijn verkocht, 17% meer kaarsen en 25% meer asperges. De romantiek is terug!

5. Toch is niet iedereen fan van condoomgebruik want ook de verkoop van zwangerschaptests is gestegen. Misschien dat de crisis de boeken ingaat als ‘ja ik ben van de babyboom generatie als gevolg van de crisis in 2008-2010’.

6. We lezen weer! Onder het kopje ‘thuiszitten’ valt dus niet alleen romantiek, maar ook je heerlijk terugtrekken met een spannend boek. Toch is dit niet helemaal waar want met name boeken over de economsiche crisis (‘recessie marketing’ en ‘crisis checklist’) worden meer verkocht.

7. De website van het programma Kassa van de publieke omroep scoort goed. Met meer dan 150.000 unieke bezoekers en 350.000 pageviews wordt elke keer weer een record verbroken. Niet geheel verrassend is dat met name artikelen over de economische crisis worden gelezen.

8. In Belgie is een duidelijke stijging (25%) geregistreerd van het aantal ingehuurde privé-detectives. Het klinkt als slechte B-film, maar privé-detectives worden in deze tijden met name ingehuurd om nieuw personeel te controleren op cv’s, namaak en oneerlijke concurrentie van werknemers.

9. Haal de boursin en het stokbrood maar weer uit de kast en geef de caravan nog een likje verf. We gaan massaal weer camperen in Frankrijk. Althans zo lijkt het voor deze zomer. Het aantal buitenlandvakanties zal waarschijnlijk gelijk blijven, alleen zoeken we het dichter bij huis. OAD reizen heeft al 14 procent meer vakanties naar Frankrijk geboekt ten opzichte van voorgaande jaren. Andere opvallende stijgingen zijn Disneyland Parijs (+53%), autovakanties (+15%) en het bezoeken van steden (+10%).

10. En ja, daar hebben we ‘m weer: het digitale sociale netwerk Linkedin. De site is nog nooit zo populair geweest: in de VS is de vorige maand het bezoekersaantal met 22 procent gestegen, brengt men 96,8 minuten door op de site en doet 65% meer aanbevelingen voor vrienden. De lastige situatie op de arbeidsmarkt leidt tot een grotere zoekactie door werklozen. Niet alleen je inschrijven bij uitzendbureaus is een handige stap, ook viavia op netwerksites kan je in aanraking komen met toekomstige werkgevers. Voor Linkedin zijn deze cijfers natuurlijk fantastisch, echter door dezelfde economische crisis wordt er wel minder geadverteerd op de site. Linkedin is dus zeer conjuctuurgevoelig: de populariteit van de site stijgt tijdens de crisis, maar het aantal adverteerders neemt juist weer af.

En dan hebben we natuurlijk nog de reparateurs, tweedehands zaken, schoenmakers en websites als ruilen.nl die profiteren van de crisis. Voor hen geldt dan ook: Lang Leve de Crisis!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie